20

Přehled příjmů ÚNOR 2012

Přehled příjmů

Vím, že je to trapný povzdech, ale ten čas letí tak rychle … Ani se mi nechce věřit, že jsou to 4 měsíce od mého posledního článku.

Na tomto příkladu je krásně vidět, proč má pro mě pasivní příjem takové kouzlo a proč se mu dlouhodobě věnuji. Jsem totiž nesystematický lempl, sprinter. Dokážu vymyslet nápad, nadchnout se pro něj, realizovat ho a dotáhnout ho do udržitelného stavu v naprosto nelidských časových limitech. A pak ho opustit, věnovat se něčemu jinému, abych se pak k němu po čase (až mě to zase bude bavit) vrátil a posunul ho dál.

Někdo by to mohl považovat za znak nedospělé osobnosti (a měl by patrně pravdu). Dřív jsem se s tím snažil i bojovat, ale marně a nakonec jsem se smířil s faktem, že to je styl práce, který mi vyhovuje – šílený sprint, kdy člověk zabere až na hranici možného, udělá co je třeba a pak na nějakou dobu vysadí

Smířil jsem se s tím a teď už se snažím pouštět jen do takových věcí, u nichž existuje možnost nastavit procesy tak, aby projekt nevyžadoval mou každodenní přítomnost. Každodenní rutina mě ubíjí – neznám většího zabijáka kreativity než povinnost dělat každý den to samé dokola a dokola a dokola…

Člověka pak samozřejmě potěší, když se po čase vrátí a ono to stále běží, funguje a vydělává – a to je případ i mého passive income experimentu.

Vrátil jsem se k němu po 4 měsících (které jsem pilně strávil poměrně razantními změnami ve svém životě) a při dodělávání přehledů příjmů za předchozí měsíce jsem zjistil, že si vedu dokonce ještě lépe než předtím.

Zajímavé události a zjištění

Procházel jsem po roce data, abych aktualizoval svůj oceňovací model webů (se kterým jsem se dosud navzdory slibům zatím nestihl podělit – ono by to vydalo tak na pětičlánkový seriál) a zjistil jsem, že na poli kvalitních webů došlo za ten rok poměrně k výraznému posunu.

Kvalitní weby jsou čím dál tím dražší (měřeno návratností). Zatímco před rokem nebyl problém koupit kvalitní web s návratností 12 měsíců, dnes je tržní ocenění na střední hodnotě 18 až 20 měsíců (berte ta čísla zatím s rezervou, je možné, že jsem za ten rok jen vytříbil svůj vkus a tak si dnes vybírám kvalitnější weby a o těch méně kvalitních ani neuvažuji)

Vzhledem k tomu, že 12 měsíců je v mém obchodním plánu limit, který nesmím za žádných okolností překročit, tak jsem už téměř půl roku žádný nový web nekoupil. Je tedy na čase svůj obchodní plán přehodnotit. Zároveň se otevírá prostor pro development, neboť od úrovně 24x to již začíná dávat (při mých nákladech a efektivitě práce) ekonomický smysl.

Jedna věc mě naopak potěšila – zjistil jsem, že jsem inspiroval dalšího bloggera. Dokonce přejal i mnou vymyšlené slovo inwebstor. Po prvotním nadšení trochu vytuhl (i když já nemám co vyčítat), tak přeji, ať se cíl zadaří.

Moje pasivní příjmy v únoru

V závorkách jsou uvedeny rozdíly proti poslednímu zveřejněnému přehledu (tj. za říjen 2011)

Pasivní příjmy CELKEM: 8554,57 Kč (+1867,91 Kč)

Celkové výdaje: 2647,60 Kč

Chcete-li vidět celkový vývoj mých pasivních příjmů v názorných grafech, najdete jejich aktuální podobu zde.

  1. Duben napsal:

    Prima, už jsem se bál, že to tady úplně umřelo. U PPC reklamy nevidím ten nárůst jako extra výrazný, nejvíc vidím nárůst z prodeje odkazů, ale to je monžá tím, že weby postupně posilují už jenom stářím domény a tak se za ně pak víc platí, nebo se pletu?

    Doufám, že se teď donutíš psát víc 😉

    • Inwebstor napsal:

      Po důvodech jsem se nepídil – ty odkazy mi přijdou, že jsou dosti nárazové, ale jednotlivé prodeje vážně nesleduji. Možná to bude tím, že jedna doména mě z noci na noc posílila na GPR 5 (navzdory nepříliš kvalitnímu obsahu). Každopádně tuhle „větev“ příjmů chci dlouhodobě odbourat a vydělané peníze investovat do Affiliate webů, které považuji na nejpřínosnější (a dlouhodobě i za nejziskovější)

  2. Bronzi napsal:

    Vytuhl jsem sice se psaním ale pořád pracuju na tom abych rostl tempem 500č měsíčně. Sice to jde teď těžko, protože mi přibylo jak práce tak školních poviností ale můj cíl je pořád jasný. Koupil jsem v tomto měsíci pár domén a chci na tom rozjet co nejdřív nějaké weby. Chtěl jsem o tom už napsat ale nějak jsem se k tomu nedostal.

  3. manasekp napsal:

    Mohl bys napsat neco podrobnejsiho ke clickbank? Priblizne % konverze, zdroj trafficu (predpokladam SE) atd. Diky.

    • Inwebstor napsal:

      Moje konverze se pohybují v průměru kolem 0,3 %, takže žádná sláva. Na druhou stranu u toho mého business modelu mně to až tak netrápí – já jsem jeden web koupil za hubičku, z komisí už je dávno splacený a teď mi dále vydělává. Traffic je tam z 80% SE, zbytek stumbleupon, reddit apod. (je to FAKT dobrý obsah a lidé to stále sdílejí).

      Zkoušel jsem clickbank dávat i na další weby, ale očividně se mám ještě hodně co učit – ne že by to nekonvertovalo vůbec, ale je to taková bída, že se to nevyplatí s tím babrat :)

      Výsledek ovlivňuje mnoho proměnných – jednak samozřejmě téma webu (musí být zaměřeno buď na konkrétní problém nebo na komerční věci) a jednak samotný propagovaný produkt (jak moc se liší od tématu webu, jak dobře je napsaná samostná sales page atd…) – konverze jednotlivých produktů se liší i o několik řádů. Třeba mě nejvíc konvertovala tahle ebook: http://www.inwebstor.cz/sex-book

      Na druhou stranu viděl jsem do čísel některých úspěšných webů, a když se člověk naučí prodávat tyhle produkty, tak je tam velký potenciál hnát traffic i přes PPC (což je beztak mnohem lepší než neplacený traffic, neboť ten nemáte nikdy pod kontrolou)

      Borci na to jdou buď dobrým presellingem (emociální příběh, případně když je etablovaný v určité komunitě tak osobním doporučením – viz Pat Flynn, ten myslím jednou doporučoval nějaký fitness program, který sám tři měsíce provozoval, aby zhubnul a dostal se do formy) nebo kombinací jednoduché squeeze page a následně masáží nějakým autoresponder seriálem emailů. S tímhle nemám zkušenosti, ale dokážu si představit, že to může být mnohem účinnější než snaha o monetizaci „náhodného“ trafficu, co k vám přijde přes SE.

      Tohle mi přijde jako hrozně moc práce, ale jestli se chci posunout směrem k CPA, tak to asi časem budu muset taky zvládnout :-)

  4. HonyZahy napsal:

    Tak ten úvod, to jsem celej já. Dodnes jsem si myslel, že pořád zkoušet nové a nové věci, u žádné dlouho nevydržet umím pouze já.
    Jinak tvůj web mne před vánoci inspiroval co bych mohl zkusit – investovat do webů. No zatím mne to baví. Tedy dost velká sprcha byla od pana G – přes tři měsíce jsem se snažil dostat do Adsense. Koupil jsem si jeden rok starý webík s 1k UV/day který má skoro vše PR3 přes 80 postů a 6x jsem dostal od pana G zamítavý mejl – prý nedostatečný obsah…
    Mezitím jsem hledal alternativu která by mu sahala aspoň po kotníky a můžu svědomitě prohlásit, že NEEXISTUJE !!!
    No a na jaro jsem si připravil další úkol : zařídit affil od Ebay – to je prý taky pěkný porod – ale tam jsou prý taky zajímavé příjmy.

    Inwebstorům zdar!

    • MikeTe napsal:

      Ta poznámka o affil pro eBay mě zaujala… lze affil pro ČR už zaregistrovat? Kdysi jsem provozoval eBay affil, když používali ještě CJ, a výdělky byly docela slušné. Pak si eBay vytvořil vlastní affil systém a veškěré registrace do affilu pro ČR mi zamítali s odůvodněním, že tento region není pro ně zajímavý.

  5. Igor napsal:

    Jsem na tom dost podobně, taky se nemůžu občas k ničemu dokopat a když mě něco chytne, nemůžu se od toho odtrhnout, dokud to neni podle mých představ :)
    Jak jsi psal víše, affil je nejlepší forma pasivního přijmu a pokud získáš cílenou návštěvnost, stačí pár lidí za měsíc a máš celkem slušnej zisk bez práce … U adsense se musíš bát, jestli se jim něco nepřestane líbit a nedostaneš ban a u prodeje odkazů hrozí penalizace …
    Ještě jsou dobrý překlepový domény, ale tam jsou zase jiný rizika 😉

  6. Martin napsal:

    Pokud si půl roku nic nekoupil, pak nechápu Tvé investice. Má cenu kupovat projekty, které mají návratnost větší než 12 měsíců? Dost mě baví v poslední době velký byznys s vyhledáváčema hotelů :-) Zde je návratnost délka aukce na webtrhu :)

    • Inwebstor napsal:

      U dividendových akcií je návratnost 20-30 let, u nemovitostí 30-40 let a přitom jsou to velmi kvalitní aktiva.

      Když koupíte zavedený eshop (jako systém, vč. zaměstnanců), tak budete platit částku znamenající návratnost 2-4 roky.
      U podílů zavedených firem se platí 5-7x EBITDA (což – dle struktury financování a aktiv – znamená návratnost kolem 10 let)

      12 měsíců, i víc, je proto v naprostém pořádku.
      Samozřejmě je třeba zohlednit riziko, které je v rychle se měnícím světě internetu pochopitelně mnohem větší než u výše zmiňovaných aktiv. V tomto srovnání by všechny mnou nakupované weby spadaly do kategorie „junk assets“ :-) Ale s tím počítám – za cenu vyššího rizika (které dokážu díky svým předchozím zkušenostem rozumně řídit) mám vyšší výnos než kdybych ty peníze investoval do „tradičních“ aktiv.

      „Business“ s vyhledávačema hotelů nebudu snad ani komentovat – z pohledu inwebstora mají ty weby nulovou hodnotu.

      • martin napsal:

        tak tak, návratnost webu musí být max 12 měsíců, protože jeho životnost bez další změny po roce umírají. Máte seznam vašich webů?

        • Inwebstor napsal:

          Seznam sem zatím dávat nebudu – už jsem tu vysvětloval, že na těch webech dělám spoustu měření (podle kterých pak píšu články). Jejich zveřejněním bych tato data znehodnotil.

          S tím maximem si dovolím nesouhlasit. Je pravda, že když jsem začal, měl jsem limit 12 měsíců. Ten trh (aspoň ve světě) se hodně pohnul, a není výjimka, že opravdu kvalitní web se prodá i za 20x a pořád je to dobrá investice.

          S tou životností 12 měsíců rovněž nesouhlasím. Jsou weby, které jsem vytvořil před třemi až pěti lety (kdy jsem dělal webdesign na fulltime jako podnikání), nikdy jsem na ně nedělal žádný „linkbuilding“ ani podobné sračky a jejich návštěvnost z přirozených zdrojů je buď stabilní nebo v lepším případě stále pomalu stoupá.

          Tohle chcípání se týká jen nekvalitních MFAček, které nemají pro návštěvníky žádnou přidanou hodnotu. U nich je vždy jen otázka času, než je vyhledávač „sestřelí“. Nutno dodat, že po právu.

  7. martin napsal:

    ok np. co člověk to názor 😉 Já mám takový virtuální limit 12 měsíců, vy 20. V konečném důsledku si asi rozumíme. Důležitý je fakt, aby web vydělával, aby se vrátil. Bohužel moc lidí do té návratnosti nepočítá práci. Přiznám se, že mnohdy ani já ne, :-)

    Takové travel weby vydělat mohou, ale musí být nasazeny na systému s přirozenou návštěvností.

  8. Martin napsal:

    btw. kde hostujete své weby? nějaká služba typu datahousing.cz akorát, že kvalitnější?

  9. Jenom taková otázka – protože – nevydělalo by ti víc, kdyby ses staral třeba jen o 4 weby a udělal z nich nějaký portál? Nevydělalo by ti to daleko víc? Já to beru z vlastní zkušenosti, kdy nám jeden portál byl schopen generovat zisk cca 12tis měsíčně. A to jsme se o prodej reklamy zrovna moc nestarali.

    • Inwebstor napsal:

      Na tomto webu se zabývám pouze pasivním příjmem – a tomu by ten portál (jakkoli jeho definice je poměrně široká) jen sotva odpovídal.

      Vybudoval jsem třeba dva e-shopy, každý s tržbami přes 1M ročně, drtivé množství práce delegováno na zaměstnance. Ale i přesto se zdráhám je zařadit mezi pasivní příjmy, protože reálně do toho pořád musím nějakou tu práci vkládat a ne vždy si mohu vybrat kdy (např. ve chvílích, kdy nastane nějaký problém)
      Takže ano, mohl a pár úspěšných věcí už mám za sebou, ale ty prostě nepatří sem na inwebstora.

      Tento web beru jako experiment, který má odpovědět na otázku, jestli je možné investovat do webů podobně jako někteří jiní investují třeba do dividendových akcií, a vybudovat si pomocí nich pasivní příjem.

      P.S. Jinak otázkou, jestli je lepší koupit jeden velký nebo 10 malých webů, také řeším a pro oba přístupy jsou důvody pro i proti… Důvod, proč jsem začal menšími, je hlavně v tom, že se nechci učit plavat rovnou v hloubce. Nemluvě o tom, že získat pasivní příjem 20.000 Kč měsíčně (= můj cíl) by znamenalo při dnešních tržních cenách investovat jednorázově čtvrt milionu. Pomocí reinvestic to ale může být výrazně méně…

      A tohle se mi líbí na tom líbí – aby člověk začal, stačí mu třeba jen 1000 Kč – a i když udělá na začátku spoustu chyb, nepřijde o tolik, aby ho to zruinovalo. Přitom ta škálovatelnost je ohromná (mid-market se pohybuje v řádech desítek tisíc $ za jeden web, high-end pak stovky tisíc dolarů) Když člověk začne budovat pasivní příjem přes nemovitosti, potřebuje do začátku mnohem mnohem víc a riskuje, že jedna chyba ho zruinuje.

  10. Gamelicker napsal:

    S tím nadšením pro práci a dotahováním věcí do konce mám také své „neblahé“ zkušenosti. Někdy je to hodně složité se k něčemu dokopat. Internetové prostředí je nebezpečné v tom, že člověk málokdy vidí peníze hned jako v offline podnikání, kde třeba uděláš reklamní akci a hned po ní se ti začnou „sypat“ nějaké objednávky a peníze, takže vidíš zda je to úspěšné či nikoli. Na internetu je problém s tím, že něco zkoušíš, děláš věci hodně často na slepo a to co uděláš dnes se v příjmech projeví třeba až za 4 měsíce. Proto je internet hodně o trpělivosti a o důvěře ve svůj projekt.

    Pokud jde o to zda mít několik webů nebo jenom jeden velký, tak já jsem zastánce toho mít jeden velký projekt a tomu se naplno věnovat. V českém prostředí navíc ani není moc snadné vybudovat nějaký afil příjem v řádu desítek tisíc měsíčně, což s jedním velkým obsahovým webem jde. Ty diskuze o tom že není dobré mít všechna vajíčka v jednom košíku jsou sice na jednu stranu pravda, ale na druhou stranu zase člověk s velkým projektem má přeci jenom větší šanci ho udržet déle a nebýt tak náchylný ke změnám v algoritmu vyhledávačů, apod.

    Pat Flynn je opravdu velmi pozoruhodný člověk, který věci dělá velmi dobře a systematicky. Navíc díky jeho obrovské komunitě mu afil generuje skutečně velký příjem bez nějakého vnucování se. Hodně z těch příjmů má ale díky svému blogu, kde píše zajímavé věci o SEO a sociálních sítích, ale také o tom jak se zlepšit v organizaci času, apod. Má to ale zmáknuté na jedničku.

    Tak doufám, že se ti podaří ho s afilama napodobit. Já jsem to zkoušel několikrát, ale nikdy jsem nic velkého v afilech nedokázal. Buď jsem volil špatná klíčová slova nebo jsem prostě lidi nedokázal přesvědčit. Bez komunity za zády to jde velmi těžko.

    • Inwebstor napsal:

      Děkuji za komentář!

      Myslím, že internet je v podnikání flexibilnější než offline svět. Pokud mám produkt, mohu ho začít prodávat během 120 minut vhodným nastavením PPC kampaní pro rozjezd – za cenu zlomku nákladů na offline marketingový výzkum tak můžu testovat a ověřovat prodejnost/cenu/životaschopnost mého projektu prakticky „real-time“. Něco takového v kamenném světě možné není – rozjezd kamenného businessu je (aspoň pro mě, kdo je zvyklý pohybovat se spíš online) mnohem náročnější.

      V debatě diverzifikace vs. koncentrace taky spíš tíhnu k té koncentraci… mít nakonec jeden projekt a tomu dávat opravdu maximum. Jak říká Buffet, „diverzifikaci potřebujete jen tehdy, když netušíte, co děláte.“ Na druhou stranu, rizika je dobré podle mě mít pokryté a jsou věci, které na internetu prostě neovlivníte…

      S Patem jsem si několikrát psal a ptal se ho, jak se dívá na to, že vydělává peníze tím, že píše o vydělávání peněz. Jeho odpověď má hodně co do sebe a má v podstatě pravdu – i když si vezmete jen ty příjmy, které má mimo svůj blog, tak jsou to příjmy, na které si nešáhne ani střední manager v americké firmě:

      About the LEED exam, (…) – I am still making $4,500 to $8,000 a month from that site, which is a full-time income for a managerial position here in the States, and it’s entirely passive. You’re just comparing it with my earnings from SPI, which are great but they were unplanned.
      I’m also making a lot of money with iPhone applications, which have nothing to do with making money online, and my new security guard training site is already pushing more than $1000 a month within 6 months of starting it.

  11. lepsikurz napsal:

    Zajímaly by mě ty 2 eshopy s tržbami 1M. Ty by jsi zveřejnit mohl…

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu