16

Má smysl maskovat affiliate odkazy? ANALÝZA

maskovani-affiliate-odkazu

Affiliate odkazy je potřeba maskovat. Zvýšíte tím jejich CTR (míru prokliku), konverze a tím pádem i zisky. Alespoň tak tvrdí poměrně rozšířený názor.

Osobně se mi moc nepozdává. Proto jsem se mu rozhodl podívat na zoubek. Provedl jsem experiment. Jeho cílem bude tento názor potvrdit nebo vyvrátit – s pomocí tvrdých čísel a statistiky.

Proč maskovat?

Cituji z Odkz.cz

Proč affiliate odkazy maskovat? Máte produkt, o kterém chcete informovat a vydělat na tom? url adresa s „affil“ v názvu může odradit. Taková adresa vypadá trochu podezřele i v případě, že uživatel principu affiliate programů úplně nerozumí. Čím podivnější url, tím menší šance na proklik a na provizi.

S výše uvedeným textem mám jeden zásadní problém. Je to pouhý názor. Prakticky ve stejné základní podobě tento názor najdete také u Jana Zahradníka v jeho návodu, jak maskovat affiliate odkazy (doporučuji, chcete-li se seznámit s touto problematikou blíže) nebo v jedné z diskuzí na Webtrhu.

Po českém internetu jsem našel spoustu takovýchto názorů. O tom anglickém raději ani nemluvě.

Všechny tyto názory mají jedno společné – žádný z nich se neopírá o fakta. Nepodařilo se mi objevit jediný zdroj, který by říkal „změřil jsem to a maskování odkazů mi zvýšilo úspěšnost o X %

Pustil jsem se tedy do vlastního experimentu a rozhodl se, že si všechno ověřím sám. Budeme měřit vliv maskování na míru prokliku (CTR).

Experiment

Pro účely tohoto experimentu jsem vybral jeden svůj web z oboru Sex/Education. Tuto stránku jsem vybral z několika důvodů:

  • web má rozumný traffic 200 visits denně, takže na statisticky významné výsledky nebude nutné čekat moc dlouho
  • je úspěšně monetizovaný pomocí affiliate
  • lze předpokládat, že jeho návštěvníci mají standardní znalost počítačů (BFU, chcete-li)

Webová stránka je v angličtině a je zaměřena na US trh. Obsahuje celkem 7 odkazů na 4 různé produkty – všechny ze sítě Clickbank. Odkazy jsou umístěny přímo v textu o rozsahu asi 2500 slov a nenásilnou formou doplňují sdělovaný příběh.

Experiment probíhal od 14.7. od 28.8. – z toho pro 5 dnů nemám data, protože maskování odkazů jsem napoprvé implementoval chybně, odjel na dovolenou a chyby si všiml až za nějaký čas. Z měření jsou tyto dny vyloučeny, takže na výsledky by to nemělo mít vliv.

Struktura trafficu i klíčové metriky webu zůstaly po celou dobu beze změny. Píši to proto, že metodicky přesnější by bylo použít pro vyhodnocení A/B testování, což by s sebou ovšem neslo zbytečné náklady navíc.

Provedení

V prvním období – od 14.7. do 9.8. – byly na webu umístěny holé affiliate odkazy. Odkazy produktů z Clickbank vypadají mimořádně hrůzostrašně a podezřele. Měly by tedy obyčejné uživatele odradit. Vzorový odkaz:

http://89178roau7oqz30luw1jyz4wfc.hop.clickbank.net/?tid=INWEBSTORCZ

Od 15.8. do 28.8. jsem všech těchto 7 odkazů vyměnil za maskované verze. Ten samý odkaz pak vypadal například takto:

http://www.inwebstor.cz/sex-book

Měření

Počty návštěv i počty kliknutí na jednotlivé odkazy jsem měřil za pomoci nástroje Google Analytics – dodržuji tak jednu z nejdůležitějších zásad srovnávat srovnatelná čísla – tedy čísla pořízená srovnatelnou metodikou, ideálně stejným nástrojem.

CTR (míru prokliku) jsem měřil jako poměr kliknutí na některý z affiliate odkazů k počtu Visits. Zkoušel jsem i poměry k jiným metrikám, ale výsledky to nijak významně neovlivnilo.

Vyhodnocení

Data jsem vyhodnocoval pomocí základních statistických metod. Protože už nemám přístup k licenci na specializované statistické nástroje, využil jsem k výpočtům jednoduchý excelovský doplněk Analýza dat.

Všechna naměřená data a kompletní postup vyhodnocení najdete v příloze na konci článku.

Výsledky

Výsledek bude možná pro někoho překvapením.

V mém experimentu se totiž neprokázal žádný statisticky významný rozdíl mezi holými affiliate odkazy a odkazy maskovanými.

Míra prokliku byla v obou případech stejná.

Z hlediska počítačové gramotnosti stránku navštěvuje běžná populace. Podle teorie by je tedy podezřele vypadající affiliate odkazy měly odradit od klikání. Nic takového jsem ovšem nepozoroval.

Odkud se tedy tento názor bere?

Když se nad tím zamyslíte, tak předpoklad, že samotný link bude mít vliv na CTR je dost divný. Zvláště, je-li produkt cílený na průměrné uživatele.

V segmentu MMO (make money online) se skutečně občas stává, že zkušení uživatelé affiliate odkazy obcházejí. I já to tak někdy dělám, pokud mě cíl odkazu zajímá a přitom k autorovi daného článku nemám důvěru nebo mám pochybnosti o jeho skutečných motivech.

I přesto je MMO jedna z nejvýnosnějších niches vůbec. I když samozřejmě ne všem se daří stejně dobře. A je snazší a lákavější svést svůj neúspěch na „objektivní faktory“ než hledat chybu ve vlastní neochotě se učit.

Podíval jsem se podrobněji na to, kdo na anglicky psaných webech nejčastěji šíří názory o pozitivním vlivu maskování odkazů na CTR. Jsou to:

  • provozovatelé zkracovacích služeb
  • autoři různých placených zkracovacích pluginů
  • a jejich affiliati, kteří tyto produkty za provizi doporučují

Affiliate hijacking: skutečná hrozba

Víte jaký je skutečný hlavní důvod, proč se začalo maskování affiliate odkazů používat ve velkém? Affiliate hijacking (únos provizí)

Ten funguje zhruba takto: Nic netušící BFU má na svém počítači nainstalován jeden z mnoha freeware programů, toolbarů (lištu) nebo škodlivého malware. A právě tento program se specializuje na únos provizí.

Náš BFU načte webovou stránku, na níž se nachází nějaký affiliate odkaz. V tu ránu se zapojí škodlivý prográmek a změní ID u všech affiliate odkazů. Pokud tak uživatel klikne a něco si koupí, provizi nedostane majitel webu, ale autor škodlivého prográmku.

Z pochopitelných důvodů se tyto programy specializují na významné affiliate hráče (Amazon, Commission Junction a další). Proto se s nimi v českém prostředí nesetkáte. Na anglicky mluvícím webu je to ale problém a provozovatelé affiliate sítí se s ním snaží bojovat.

Tohle je zhruba základní princip – některé programy upravují přímo kód načtené stránky, jiné se zaměřují na editaci již uložených cookies. Popravdě jsem blíže nestudoval všechny způsoby, jakým affiliate hijacking provést, ale myslím, že pro pochopení principu výše uvedené stačí.

Další motivací pro použití maskovaných affiliate odkazů může být použití nelegitimních metod propagace (v rozporu s podmínkami provozovatele affiliate programu). Například emailový spam nebo bidding na zakázaná klíčová slova v PPC.

Maskovat či nemaskovat?

Prezentuji zde jeden jediný experiment prováděný na jedné jediné stránce. Rozhodně nechci jeho výsledky zevšeobecňovat. Chci se o ně jen podělit. A třeba můj analytický přístup k řešení problému někoho inspiruje k dalšímu zkoumání.

A nebo najde v mém přístupu zásadní chybu a celý experiment mi rozcupuje. Obojí se počítá.

Můj osobní názor však zůstává neměnný:

Pokud affiliate odkazy maskujete výhradně kvůli zvýšení CTR, konverzí a zisků, pak je to zbytečná práce.

Myslím, že se za tím skrývá spíš snaha najít výmluvu, proč se nedaří, jak by mělo, než že by maskování mělo skutečně na tyto metriky nějaký vliv.

Neznamená to však, že je maskování odkazů zbytečné. Já sám na tomto blogu odkazy maskuji s pomocí pluginu Pretty Link (k dispozici je i Pretty Link Lite ve verzi zdarma) Není to kvůli tomu, že bych chtěl něco skrývat.

Můj důvod je mnohem prozaičtější: affiliate odkazy jsou složité a blbě se pamatují. Je mnohem jednodušší napsat www.inwebstor.cz/dreamstime než hledat, kam jsem si napsal odkaz ve správném tvaru a spoléhat se, že při jeho kopírování neudělám chybu.

A co Vy? Máte s maskování odkazů vlastní zkušenosti, které by potvrdili či vyvrátili moje zjištění? Pokud ano, budu rád, pokud se o ně podělíte v komentářích.

Foto: Dreamstime


Dodatek

Zde končí článek a následuje dodatek. Ten obsahuje naměřená data a popisuje metody výpočtu. Pokud Vám čísla nic neříkají a statistika Vás nebaví, můžete ji bez obav přeskočit. Zveřejňuji vše do detailu proto, aby můj postup byl zcela transparentní a mohl být případně podroben veřejné kritice v případě, že bych něco zvoral.

Data 14.7.-9.8.: Holé affiliate odkazy

 Datum visits unique visits #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 Clicks
(1 až 7)
CTR
14.7.2011 171 159 11 5 4 1 0 0 5 26 0,1520468
15.7.2011 197 178 18 8 10 2 0 0 0 38 0,1928934
16.7.2011 203 189 22 7 2 2 0 0 0 33 0,1625616
17.7.2011 248 238 31 6 3 0 0 0 0 40 0,1612903
18.7.2011 236 227 21 2 5 0 0 0 0 28 0,1186441
19.7.2011 194 188 13 4 2 1 0 1 0 21 0,1082474
20.7.2011 214 206 22 4 1 3 0 2 0 32 0,1495327
21.7.2011 207 196 15 6 1 3 0 0 0 25 0,1207729
22.7.2011 186 184 12 4 3 1 0 1 0 21 0,1129032
23.7.2011 196 185 21 4 3 2 0 0 0 30 0,1530612
24.7.2011 167 164 12 2 2 2 0 0 0 18 0,1077844
25.7.2011 209 204 19 3 3 2 0 3 0 30 0,1435407
26.7.2011 266 241 20 2 4 5 0 2 0 33 0,1240602
27.7.2011 204 192 12 3 3 2 0 1 0 21 0,1029412
28.7.2011 212 203 23 5 7 0 0 3 0 38 0,1792453
29.7.2011 200 193 19 5 3 2 0 1 0 30 0,15
30.7.2011 213 200 19 3 3 1 0 3 0 29 0,1361502
31.7.2011 203 196 25 6 3 2 0 0 0 36 0,1773399
1.8.2011 242 231 17 3 5 0 1 0 0 26 0,107438
2.8.2011 224 218 19 8 4 1 2 1 0 35 0,15625
3.8.2011 218 209 17 3 5 0 3 1 0 29 0,1330275
4.8.2011 216 202 13 1 4 2 2 1 0 23 0,1064815
5.8.2011 186 176 28 6 7 0 3 0 0 44 0,2365591
6.8.2011 194 190 15 4 1 1 2 2 0 25 0,128866
7.8.2011 184 177 18 3 2 1 4 2 0 30 0,1630435
8.8.2011 261 252 20 10 3 1 2 0 0 36 0,137931
9.8.2011 241 228 26 2 2 0 0 1 0 31 0,1286307

 

Data 15.8.-28.8.: Maskované affiliate odkazy

 Datum Visits Unique visits #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 Clicks
(1 až 7)
CTR
15.8.2011 277 235 29 3 13 2 0 2 0 49 0,176895
16.8.2011 264 234 19 6 1 1 2 0 0 29 0,109848
17.8.2011 217 207 15 5 1 2 0 0 0 23 0,105991
18.8.2011 218 209 20 6 2 1 0 0 0 29 0,133028
19.8.2011 196 191 11 8 6 1 0 0 1 27 0,137755
20.8.2011 179 175 7 4 2 0 0 1 1 15 0,083799
21.8.2011 185 180 20 10 1 2 1 1 1 36 0,194595
22.8.2011 205 193 13 5 5 2 1 0 1 27 0,131707
23.8.2011 178 174 14 5 6 2 3 1 0 31 0,174157
24.8.2011 193 170 8 6 2 3 2 1 1 23 0,119171
25.8.2011 137 126 9 2 3 3 0 1 0 18 0,131387
26.8.2011 151 143 19 2 2 2 0 0 0 25 0,165563
27.8.2011 126 117 9 2 3 0 0 0 1 15 0,119048
28.8.2011 139 124 21 5 6 3 1 1 0 37 0,266187

Vyhodnocení pomocí t-testu

Vytvořil jsem v Excelu nový list. Do jednoho sloupce jsem zkopíroval CTR holých odkazů. Do druhého sloupce CTR maskovaných odkazů.

Máme tak dva soubory měření a ověřujeme nulovou hypotézu:

H0: Střední hodnota obou souborů měření je shodná. Jinými slovy: CTR holých odkazů se neliší od CTR maskovaných odkazů.

Alternativní hypotéza H1:

CTR holých odkazů se liší od CTR maskovaných odkazů.

Budeme pracovat s hladinou významnosti (alfa) = 0,05.

Hypotézu ověříme pomocí t-testu, předtím však musíme vyhodnotit rozptyl.

Z nabízených nástrojů tedy vybereme Dvouvýběrový F-test pro rozptyl a dialogové okno vyplníme dle tohoto obrázku:

Dialog - Dvouvýběrový F-test pro rozptyl

Výsledek F-testu vidíte na následujícím obrázku:

Dvouvýběrový F-test pro rozptyl

Nejvíce nás zajímá dosažená hladina významnosti (p), která je vyznačena žlutě. Protože je nižší než stanovaná hladina alfa (0,05), můžeme říci, že rozptyl v souborech NENÍ shodný.

Teď se vrátíme k našemu hlavnímu úkolu – toto byla jen taková rozcvička, abychom zjistili, který test musíme použít na ověření naší nulové hypotézy.

Z nabízených nástrojů tedy vybereme Dvouvýběrový t-test s nerovností rozptylů. Dostaneme následující výsledek:

Dvouvýběrový t-test s nerovností rozptylů

Dosažená hladivna významnosti p je vyšší než stanovená hladina alfa. Nulová hypotéza proto platí (není možné ji zamítnout)

CTR holých odkazů se neliší od CTR maskovaných odkazů.

Z-score

Další možností, jak oba soubory porovnat, je výpočet z-score – podrobnější vysvětlení zde. Budeme postupovat podle tohoto vzorce:

z-test

CTRm – CTR maskovaných odkazů = 14,20 %
CTRh – CTR holých odkazů = 14,41 %
Nm – počet visits u maskovaných odkazů = 2665
Nh – počet visits u holých odkazů = 5692

Výsledná hodnota z = 0,259701

Pro hladinu alfa = 0,05 je kritická hodnota z rovna 1,6448. Nulovou hypotézu bychom mohli zamítnout, pokud by platilo, že z > 1,6448 nebo z < -1,6448.

Což evidentně nemůžeme.

 

  1. petr napsal:

    Ufff, poměrně vyčerpávající článek. Dost bude ovšem záležet, zda jde o stránky zaměřené na BFU nebo na nadprůměrného uživatele. Ten na affil neklikne, raději adresu ručně přepíše. Pokud však bude maskovaná tak klikne. Pak možná zjistí, že to přece jen byl affil a začne mazat cache apod. :-) Každopádně tvrdá čísla mluví jasně, ale stejně ten maskovaný „hezký“ odkaz je hezčí. Sice aff neprovozuju (moc zatím), ale asi by ten plugin šel použít jako „jednodušší“ zkracovač dlouhých URL…

    • Inwebstor napsal:

      Díky za komentář. Ono jde o to, že drtivá VĚTŠINA affiliate programů je zaměřena na BFU. A většina affiliate marketérů naopak s počítačema umí velmi dobře … Vidím u nich jednoznačnou tendenci vztahovat SVOJE chování na chování běžné populace. Možná by se divili, kdyby dali na chvilku před PC „běžného uživatele“ a nějakou dobu ho bez zásahu pozorovali.

  2. Duben napsal:

    Pěkný článek a pro mě překvapivý výsledek. Taky bych tak nějak čekal, že na hezké odkazy budou lidi klikat víc. Ale když vezmu v potaz jaké šílenosti jsou občas na webech státní správy, tak oni jdou BFU možná na hrůzostrašně vypadající odkazy zvyklí a nebo je prostě neřeší a kliknou na odkaz ať vypadá jak chce.

  3. Hans napsal:

    Již dříve jsem nad obdobným experimentem uvažoval, protože mnou očekávaný výsledek byl přinejmenším podobný. Díky autorovi za užitečný počin a obeznámení s dalšími informacemi s tím spojenými. Protože sám občas referenční odkazy obcházím, stojí za zamyšlení i jiná chování jenž s sebou profesionální náhled nese.

  4. Lelkoun napsal:

    Zajímavý článek, díky za něj.

  5. Turek napsal:

    Je super že se někdo konečně odhodlal psát i výsledky svých experimentů a zkušeností. K tomu hlídaní si URL, dle mého se toho člověk nemusí bát, když kouknu třeba na své rodiče, jak obsluhují internet, kdy i přímou adresu zadávají do hledacího pole seznamu. Tak bych se toho nebál. Samozřejmě tohle je asi opačný extrém uživatelů, než třeba čtenáři tohoto blogu. Ale průměrný uživatel opravdu toto řešit nebude.

  6. Vembl napsal:

    Já se na to dívám tak, že maskovat affiliate odkazy je tak trochu podvod na uživatele. Pokud člověk něco propaguje (prodává za provizi), měl by propagovat pouze to, s čím má zkušenost a o čem je přesvědčen, že potenciálním zákazníkům přinese užitek. Pokud budu propagovat hodnotný produkt nebo službu a na rovinu to lidem předem řeknu (třeba tak, že do závorky napíšu, že odkaz je affiliate), působí to určitě lépe než když budu propagovat nějaký produkt, který za nic nestojí, budu to maskovat a napálím pár hejlů, kteří si to v dobré víře koupí, aby pak zjistili, že to k ničemu není.

    • Martin Mažár napsal:

      Ja využívam affil dvoma spôsobmi v závislosti od toho, kto je moja cieľová skupina a tiež od toho čo chcem dosiahnuť. Niekedy zárobok cez affil nemusí byť na prvom mieste.

      V jednom prípade schovávam affil link. Návštevník nemusí vedieť, že na ňom zarábam a navyše to vyzerá krajšie.

      V druhom prípade síce schovávam affil link, ale v zátvorke píšem, že mám z toho províziu. Robím to tak preto, aby som nestratil dôveru môjho potenciálneho klienta. Navyše nielen že tým dôveru nestrácam, ale pre mňa je to nástroj na jej budovanie.
      Druhý dôvod prečo to robím takto je, že v tomto prípade nie je affil pre mňa hlavný zdrojom príjmu (z daného projektu), ale skôr len doplnkom. Hlavným zdrojom sú moje služby.

  7. petr napsal:

    To vembl: Já bych to nebral jako podvod, pokud budu běžnému uživateli psát vedle odkazu – Pozor, tohle je affiliate odkaz, tak vytáhne počítač ze zásuvky a se strachem si půjde zapálit startku. Já to beru tak, že uživatel se přes nějaký odkaz (klidně affil) dostane tam, kam chce. To je hlavní. Jo kdyby to bylo tak, že „Objednáš si zboží bez affil odkazu a máš ho za poloviční cenu, protože nemusím platit vyžirky affiláky…“, tak to ano, to by tam mohlo být – klikni sem a máš to za kilo a klikni vedle bez affilu a máš to za pů sta, tak ano. Ale přece affil není zločin, přináší biz třem stranám – prodávajcímu, kupujícímu i affilákovi. Podívejte se na naši pěknou vládu, ti mají affil jako kráva, skoro ve všem je to kamarádšoft….a platíme to my ovečky beeee. Affil mi nepřijde nemorální, klasický odkaz určitě ne!

  8. Honza napsal:

    Také děkuju za test. Podle mě vadí affiliate odkazy jen těm zkušenějším, pro BFU je to jedno a to samé. Na ten řádek kam to vede se nepodívají.
    A mám to stejně s tou důvěrou, když mi někdo nesedí a nechci mu dát vydělat, tak si odkaz přepíšu bokem bez koncovky.

  9. Martin napsal:

    Skvelý článok. Takto sa získavajú čitatelia :)

  10. Ox napsal:

    Zajímavé,
    můj názor,
    Jednoznačně to smysl má. Nejde o BFU a zkušené uživatele jde o to, že tím jednoznačně zvýším šanci na prodej.
    BFU klikají zmateně na všechno a ten kdo chce tak si link zkopíruje nebo když ho to zajímá tak si smaže cocies a pak se regne nebo si koupím. Princip je v tom, že lidi jsou nepřející hajzlíci
    Osobně vidím budoucnost ve white lebel site – možná i námět na článek.
    Děkuji z ainfo

  11. Václav napsal:

    Zajímavý článek , každopádně já většinou affilates odkazy maskuji.

  12. MzK napsal:

    Affilate odkazy bych zkracoval z jiného důvodu -> kdybych chtěl sledovat počet kliknutí přes nějaký exit.php?id=23 nebo bych nerad přicházel o link juice.

  13. […] nich vyčte něco zajímavého. Poslední a nejhorším důvodem, je oklamání zákazníka. Podle zkušenosti na webu inwebstor.cz, která je 3 roky stará, není žádný rozdíl mezi CTR zkráceného odkazu […]

  14. Miroslav Beran napsal:

    Tak ono je to dobré zejména v komunitách, kteří jsou počítačově gramotní. Když budete chtít něco doporučit kamarádovi a budete posílat email, tak je lepší ten odkaz zkrátit, aby to na první pohled nevypadalo, že do něj něco cpete za účelem zisku. Já to dělám ještě lépe, když něco doporučuji, tak rovnou píši, že se jedná o affil. Ale to u normálních lidí nemá smysl, protože jsou rádi, že umí přečíst mail.

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu