3

Kolik se dá vydělat na AdSense v ČR?

Pokračuji v odpovídání na otázku ohledně AdSense z minulého článku.

Jaké RPM (výdělek z 1 000 zobrazení) je normální? Co už je málo a co je moc?

Zahrabal jsem opět ve svých datových archivech a dal dohromady nějakou statistiku. Chtěl jsem se kromě průměrných hodnot podívat i na typickou distribuci (statistické rozdělení, rozptyl hodnot). Aneb: k čemu Vám bude, když Vám řeknu, že průměrné zhodnocení andělských investic v rané fázi startupů je +260 %, když vám zároveň zapomenu říct, že 70 % startupů skončí totálním fiaskem.

Dat pro podobné analýzy nemám až tolik, je tedy potřeba počítat s tím, že grafy budou zašuměné a dívat se spíš na obecný trend než přesné rozdíly mezi sloupci. Protože cokoliv, co souvisí s penězi (příjmy, zisky), má typicky lognormální rozdělení, je x-ová osa s RPM logaritmická. (Pokud nevíte, proč, nebo nevíte, co to znamená, nijak se tím netrapte.)

Čísla jsou agregovaná za posledních cca 10 let.

Jak velká je šance, že web dosáhne vysokého RPM?

Aneb rozdělení podle počtu webů:

RPM z ppc obsahových sítí v Kč a počty webů. Všechny weby v posledních 3 sloupcích byly zaměřeny na nečesky mluvící trhy.

Vidíme, že weby jsou rozložené poměrně rovnoměrně mezi RPM v řádech nižších desítek až po RPM v řádech tisíců Kč.

Abych měl trochu víc dat, sdružil jsem dohromady data za CZ i nonCZ trh. Mám tam však ostrou dělící čáru – pár webů si sice sáhlo na trojmístné RPM, ale většinou jen o malý kousek. Velkých hodnot dosahovaly hlavně MFA weby zaměřené na americký, britský a další anglicky mluvící trh.

RPM vážené podle návštěvnosti

To je všechno hezké, jenže k čemu je mi web s RPM 1 000 Kč, když ho navštíví za měsíc pár lidí? Pojďme se tedy podívat na podobný graf, jen místo počtu webů vynesu na y-ovou osu počty zobrazení:

RPM z ppc obsahových sítí v Kč a počty webů. Všechny weby v posledních 3 sloupcích byly zaměřeny na nečesky mluvící trhy.

Tady už je vidět krásná křivka ve tvaru zvonu, kdy velká většina návštěvnosti je koncentrovaná u RPM kolem vyšších desítek Kč. Vysokých RPM dosahují obvykle úzce specializované weby s malou návštěvností. Jde-li web se zásahem do masové cílovky, bývá RPM výrazně nižší.

Jaké RPM tedy čekat na českém webu?

Jestli mě něco posledních 10 let naučilo, tak to, že se realita nedá shrnout do jednoho čísla. I přesto se pokusím dát pár čísel a podělit se o několik svých zkušeností.

Nejprve na čem závisí výdělečnost webu v AdSense?

Ze všeho nejvíce určitě na oboru webu. Nejvyšší RPM mají weby finanční, weby zaměřené na luxusní zboží a jiné vysokomaržové produkty, které se dobře prodávají po internetu. Chcete-li pár tipů, tak hledejte v oblastech jako jsou půjčky, hypotéky, pojištění, faktoring, ale i spořící účty a různé druhy investování, spekulací či finančního hazardu, dále pak luxusní cestování, parfémy, kosmetika, módní doplňky (například luxusní sluneční brýle) apod. Ideální je nízká koncentrace oboru (= vysoká konkurence inzerentů). Z mé zkušenosti existuje poměrně významná korelace mezi průměrnou cenou za proklik na klíčová slova v daném oboru v AdWords a RPM stránek zaměřených na daný obor.

Dalším faktorem je kvalita obsahu. Zde je to ale složitější. Dá se říct, že krátkodobě jsou na tom shitové weby lépe. Pokud je na webu obsahu málo nebo jsou to samé bullshity proložené chytře nastylovanými reklamami, bude na tom web s RPM krátkodobě lépe, než poctivý informacemi nabitý blog. Takový web pak funguje jen jako průtokáč návštěvnosti: levně získat a okamžitě přesměrovat návštěvníka dál. Bavíme se o modelu MFA & spol. (Made for AdSense), i já šel nějaký čas touhle cestou a nechci se na ní znovu vracet.

Když máte obsah kvalitní, zajímavý, potažmo ještě pravidelně aktualizovaný, lidé nemají důvod klikat na reklamy a RPM je nižší (mnohdy až o 2 řády). Takový web je ale schopen generovat více zobrazení za návštěvu, životní cyklus návštěvníka je delší (často se pravidelně vrací), lidé si kvalitní obsah sami sdílení přes sociální sítě a na fórech, web má mnohem nižší šanci, že bude zablokován (buď inzerentem v AdWords nebo samotným Googlem, což může RPM srazit až na nulu). Zároveň je to ale cesta mnohem trnitější, člověk na něčem dělá dlouhé měsíce jako debil a první rok z toho nemá ani na pivo.

Hodně závisí i na fázi nákupního cyklu, na nějž je web zaměřený. Obecně informační weby, které návštěvník použije pro prvotní načerpání informací, jsou na tom hůře, než ty, které navádějí návštěvníka ke konkrétní koupi. Abych mluvil konkrétně: web o tom, na co si dát pozor v pojistných smlouvách bude mít nižší RPM než srovnávač pojištění s konkrétním zadáním hledaného produktu. No a obecné pindy bez přímé vazby na nějakou penězotvornou činnost (= např. nákup) mají samozřejmě RPM nejnižší.

No a teď konečně nějaká konkrétní čísla:

V České republice se dá pohodlně dosáhnout RPM na úrovni desítek Kč, a to i u webů s významnou návštěvností. Orientačně a bez dalších informací bych čísla pod 20 Kč ze své zkušenosti považoval za neúspěch, čísla nad 100 Kč bych považoval za solidní úspěch. Ve větším portfoliu rozmanitých webů se dá bavit o hodnotě na půli cesty mezi těmito dvěma extrémy jako dobrý výsledek.

Je ale třeba vzít do úvahy výše uvedené: obor, kvalita obsahu, nákupní cyklus.

Jak mě ovšem upozornil Stanislav Duben v komentáři pod tímto článkem, i RPM v jednotkách Kč může dávat finanční smysl a vše závisí z velké části na tom, jak striktně jste schopni kontrolovat své náklady, zejména na akvizici trafficu. Deficit ve výši RPM se pak dá do jisté míry nahnat velkým objemem návštěvnosti. (Odstavec doplněn na základě komentářů)

Nad 100 Kč se mi podařilo prorazit jen s finančně zaměřenými weby. Nemusí se jednat nutně o půjčky, které jsou jednak hodně profláklé a druhak z mnohých důvodů problematické. Úspěch jsem měl třeba s obyčejným spořením.

Principielně se dá samozřejmě dostat výše. Jenže já se většinou snažím maximalizovat dlouhodobý zisk. Pokud je AdSense na konkrétní pozici nečekaně výkonný (například na obyčejném informačně zaměřeném blogu dosahuje třeba 80 Kč RPM), pak to obvykle znamená, že jiné kvalitnější způsoby monetizace mi vydělají více. Adsense pak úplně vyhodím nebo posunu někam dospodu, což samozřejmě realizovaná RPM ovlivňuje směrem dolů.

Držím se starého známého Babicova pravidla:

Dejte tam vlastní produkt. Když nemáte vlastní produkt, plácněte tam LeadGen formulář. Když nemáte LeadGen, dejte tam affiliate. Když nemáte affiliate, prodejte reklamní plochu napřímo. A když nemáte jinou možnost, dejte tam aspoň AdSense.

A co Vy? Jaké máte zkušenosti s RPM z AdSense v České republice? Podělte se s ostatními v komentářich!

  1. duben napsal:

    No nevím, já mám weby s RPM 2,5 – 8 Kč a rozhodně nejde o žádné výdělečně průšvihové weby. Tvoje příspěvky na inwebstorovi si vždy rád počtu, líbí se mi ta teorie a spousta čísel za tím. A pak jsem se vždy podíval na skutečná reálná čísla, měsíční příjmy co jsi generoval a řadil tě do kategorie „hezká teorie“ a prakticky nulové příjmy. Nevím jestli jsi se od té doby někam posunul, ale z mého pohledu je podstatné za kolik získáváš trafic, za kolik ho dokážeš prodat dál a kolik tě stojí web na kterém ten přesun traficu za peníze realizuješ. To je to o čem v Adsense potažmo přímém prodeji reklamkám jde.

    Kolik tě stojí web je je částka za tvorbu webu a následně obsahu, údržbu webu (server, bezpečnostní aktualizace, útoky a řešení napadení), licenční poplatky apod.

    Do toho dál vstupuje za kolik jsi schopný získávat traffic a to je buď přímý nákup, který musí ve výsledku být levnější než tvoje RPM na daném webu, nebo prostě musíš mít levnější zdroje jako viditelnost ve vyhledávači, odkazování díky kvalitě obsahu atd. … ideálně kombinace a pokud je ta kombinace třeba na úrovni 1-2 kč za RPM a prodáváš za 8 RPM a bavíme se o webu s nějakou rozumnou návštěvností (tisíce až desítky tisíc UIP denně) s dostatečným množstvým zobrazených bannerů (řádově statisíce až miliony impressí měsíčně), tak tam jednak RPM výrazně klesá, proti webům s pár desítkami návštěv za měsíc, ale hlavně pořád jsi ohledně zisku v zóně „vydělávám“ a ne v zóně „hraju si na investora“.

    Takže pokud stavíš business od začátku na levném traficu s velkým objemem a umíš s ním pracovat, není třeba některé weby s malým RPM vůbec zatracovat.
    Můj nejnovější článek: Jaký je rozdíl mezi Feed, Direct a Story na Instagramu

    • Inwebstor napsal:

      Děkuji za podnětný komentář. Možná jsem svůj článek propagoval příliš příkře a nezohlednil všechny možné pohledy.

      To, co píšete, je samozřejmě pravda a je to jedna z možných strategií, která mi není tak úplně blízká – tedy jet na nízkou marži a nahradit si to objemem.
      Pokud máte na vstupu traffic s RPM 1-2 Kč a na výstupu RPM 8 Kč, tak to může dávat smysl. Je ale třeba počítat s tím, že z 1 mil. impresí měsíčně to dělá hrubou marži před započtením všech dalších nákladů 6 až 7 000 Kč.
      To mi nepokryje ani náklady na mou současnou hw infrastrukturu. Řešením je pak mít takových projektů X a tedy jít do ještě většího objemu, jenže s každým webem jsou nějaké starosti, režijní náklady (časové nebo finanční), spousta crcání – jak už mi o hlavu hezky omlátil Petr Jeník v článku zde: http://owww.cz/jeden-miniweb-vydela-500-kc-udelam-si-sto-takovych-a-budu-v-baliku/

      A na vlastní kůži jsem si ověřil, že pro mě toto není cesta. Navíc zcela upřímně nevím, jak získat návštěvnost v desítkách tisíc UIP denně za 1-2 Kč CPM – resp. nějakou představu mám, párkrát jsem to zkoušel a nikdy mi to pořádně nefungovalo. Tedy uznávám, že je za tím nějaké know-how, které aktuálně neovládám. Má síla je a vždycky byla v placeném trafficu ze „standardních“ zdrojů (Adwords, Sklik, Facebook) a tomu přizpůsobuji svou strategii. Mám raději méně starostí a větší prostor pro chyby (kterých dělám hodně), což mi úzké marže nikdy neposkytly.

      Každopádně hlavní smysl článku byl v tom, ukázat nějakou statistickou distribuci RPM v Adsense na českých webech, což je informace, kterou člověk běžně nenajde. Tedy v jakých řádech se ta veličina pohybuje, jaký je cca průměr, jaké je dosažitelné maximum. A ta čísla budou určitě zkreslená mou strategií získávání trafficu.

      Ještě jednou děkuji, přečtu si po sobě znovu ten článek a zkusím mu trochu obrousit hrany, neb můj pohled na věc vychází z mé vlastní zkušenosti a nemusí být jediný správný.

  2. Lukáš napsal:

    Já mám na webech poslední roky stabilně RPM okolo 50. Většina provozu je z tématicky zaměřených magazínů. Žádné PR, ale kvalitní přínosné články. Ale je to jen doplňkový zdroj příjmů do obecnějších článků, kde se neuchytí affil.
    Můj nejnovější článek: Přesměrování na HTTPS pomocí souboru .htaccess

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu