13

Experimenty s affiliate II

V minulém článku jsem si stěžoval, že mé poslední experimenty s affiliate nedopadly příliš dobře. Na jednom programu, konkrétně na propagaci Hubnutí hrou, jsem v roce 2013 prodělal 4000 Kč a celou zkušenost jsem uzavřel s tím, že tento typ spolupráce není pro mě a že se mu nebudu nadále již věnovat. Muž má držet své slovo, ale jen hlupák nikdy nemění své názory.

Takže jak jste asi pochopili, i letos jsem Hubnutí hrou nakonec propagoval a pokračoval tak ve svých experimentech. Co mne přimělo změnit názor?

Dva dny po zveřejnění mého článku Shrnutí roku 2013 mi do mailboxu přišla nabídka, která mou spolupráci s tímto programem učinila prakticky bezrizikovou:

Bonus 3 000,00 Kč pro každého, kdo přivede více jak 600 konverzí do tréninku zdarma!

Zde chci jen dodat, že nemám žádné speciální zacházení, tuto nabídku dostali všichni partneři. Jenže já byl v pozici, kdy jsem téměř s jistotou věděl, že tato nabídka pro mě znamená prakticky nulové riziko.

Věděl jsem, že v minulosti jsem již více než 600 konverzí přivedl.

Věděl jsem, že dokážu přivést 1 konverzi za cenu 5 Kč, protože už se mi to v minulosti povedlo.

Jakýkoli prodej prémiového produktu (s provizí 1500 Kč) by tedy znamenal zisk. Žádný prodej … a díky bonusu skončím na nule. Bonus tedy znamenal (aspoň pro mě), že s nulovým riskem mohu pouze vydělat. A jediným skutečným rizikem tak byla možnost, že protistrana nedostojí svým závazkům. Což jsem, s ohledem na pozitivní zkušenost při minulé výplatě provizí, byl ochoten akceptovat.

Své optimalizované PPC kampaně (Facebook, Adwords, Sklik) jsem stále měl archivované. Stejně tak landing page „vytuněnou“ s ohledem na maximální konverzní poměr. Stačilo jen nabít kredit a během 10 minut už celý tento malý stroj začal přinášet první konverze. Mnohem dřív, než se všichni ostatní stačili rozkoukat …

Nikdy předtím mě nenapadlo o tom takhle neuvažoval, ale dobře nastavené a optimalizované PPC kampaně jsou vlastně také aktivem. Tedy „majetkem“ svého druhu, který má hodnotu a tu hodnotu si udržuje po dlouhou dobu.

Když v dubnu 2013 optimalizuju své PPC kampaně tak, že mě jedna konverze vyjde na 5 Kč, mohu se spolehnout, že o necelý rok později do tohoto stroje nasypu další peníze a jedna konverze mě vyjde … opět na 5 Kč. To je mimochodem přesně důvod, proč mám raději propagaci přes PPC systémy a naopak „SEO“ v klasickém pojetí je pro mě čirý šamanismus někde na úrovni astrologie.

Proč to všechno píšu?

Protože běžnou reakcí na podobnou nabídku by u spousty lidí byl DELETE. Jednou jsem se „spálil“, prodělal jsem peníze, nekonvertovalo to, nemá to cenu … Lidé mají tendenci do svých rozhodnutí zahrnovat i takzvané utopené náklady – tedy peníze, které utratili/investovali/prodělali v minulosti a které jakýmkoli rozhodnutím nelze již získat zpět. To je z pohledu ekonomického naprosto iracionální chování, přesto se vyskytuje až neuvěřitelně často.

Výsledky

Do PPC kampaní investoval 3520,37 Kč. Tentokrát jsem se vůbec nevěnoval dalšímu ladění a optimalizaci, jen jsem 1x denně zkontroloval průběžné výsledky. Rozpočet bonusu jsem trochu přetáhnul pro případ, že by některé konverze nebyly uznané.

Celkem jsem pro program Hubnutí hrou získal 685 konverzí 1. stupně (tedy neplacených) a 2 konverze 2. stupně (s provizí 1500 Kč). Jedna konverze byla zamítnuta, jedna schválena.

Spolu s bonusem 3000 Kč mi tak byla vyplacena provize 4500 Kč – a dobrá zpráva pro nás plátce je, že narozdíl od minulého roku se jedná o provizi bez DPH. Provize byla vyplacena promptně, méně než 5 dnů po vystavení faktury.

Tentokrát jsem tedy skončil se ziskem +979,63 Kč a jedním tématem na článek. Vím, není to žádná sláva a pořád to není žádná dlouhodobá strategie, ale nevyužít tuto nabídku by mi přišlo jako větší chyba.

A co Vy? Setkali jste se někdy ve svém rozhodování s problémem utopených nákladů? A jak jste se s ním vypořádali?

  1. Jiří Šubr napsal:

    A nepřijde ti, že databáze 685 emailů lidí, kteří hubnou, má mnohonásobně větší hodnotu? U těchto infoproduktů mi přijde, že je to jak království. Nahoře je král (majitel infoproduktu) a hromada poddaných, kteří prodávají jeho produkt s vidinou, že něco vydělají, ale většinou prodělají. A pro krále má pak databáze emailů extrémně vysokou hodnotu + samozřejmě i placené konverze.

    • Inwebstor napsal:

      Samozřejmě, existence tohoto potravního řetězce jsem si vědom :) Úplně nejníže jsou pak ti, na jejichž stránkách jsem v rámci Adsense inzeroval za 69 haléřů za proklik …

      Na druhou stranu s vytvořením vlastního produktu je spousta práce, více nákladů, větší riziko – a tomu odpovídá i vyšší odměna.

      Pak je tu i efekt specializace – než aby se všichni snažili zvládnout vše (vytvořit produkt, dělat mu marketing, prodávat), může někdy pro všechny zúčastněné dávat větší smysl se každý specializovat na ten svůj obor činnosti. Já neumím napsat ebook o hubnutí, takže sám bych tolik mailů nezískal. Ale zato docela dobře rozumím číslům, umím pracovat s daty, zvládám optimalizovat PPC kampaně, optimalizovat stránky s ohledem na maximální konverzi atd…

      • Jiří Šubr napsal:

        Ale ty jsi jen potvrdil, že se na tom dá vydělat hodně těžko, z minula sis odnesl prodělek a teď výdělek 1 000 Kč. Takže ten produkt asi nebude tak úplně cool, když z necelých 700 konverzí jsou 2 prodeje, z toho jeden schválený. Já si myslím že to je jen důkaz toho, že infomarketing v ČR nemá momentálně šanci. Amíci jsou úplně jiná sorta, proto to tam funguje. Oni se umí nadchnout a uvěřit tomu, i když jsou pak mnohdy zklamaní.

        V ČR jsou lidé opatrnější. Jako inwebstor bys měl investovat do webů a ne do blbostí :) Před rokem jsi nasadil laťku hodně vysoko a teď ti příjmy dost klesly.

        • Inwebstor napsal:

          Některé jiné infoprodukty konvertují lépe, ale je pravda, že to není žádná sláva. Už jsem to psal i v minulém článku.

          Já se tímhle nehodlám do budoucna nijak systematicky zabývat.

          Ale když jsem dostal nabídku, že provozovatel pokryje téměř celé mé riziko, a můj jediný příspěvek k tomu spočívá v tom, že nabiju kredit do již hotových kampaní a na konci vystavím fakturu … tak bych byl blbý toho nevyužít. Plus, mám téma na článek, byť asi zrovna tento nebude z nejkvalitnějších.

          Jinak máš pravdu, měl bych se přestat zabývat podobnýma blbostma a posunout to někam dál. Posledních pár měsíců jsem strávil prací pro jiné a nashromáždil celkem slušnou sumu, takže o peníze by nouze nebyla … teď je ještě nějak dobře zužitkovat.

  2. Dan napsal:

    Zajímavé čtení, ale souhlasím s tím, že to asi nebude lehké a měls výhodu toho prvního kola. Pro nováčka asi nepoužitelný postup. Avšak zahodit tuto šanci by opravdu byl nerozum.

  3. […] jsem opět trochu experimentoval s affiliate (o nabídce, kterou jsem nemohl odmítnout, jsem psal v tomto článku), ale bez valných […]

  4. Josef P. napsal:

    V tomto programu jsem taky a tuhle nabídku jsem nedostal, škoda. Jinak ten konverzní poměr placený a neplacený trénink je ale hroznej, i když na ČR asi běžnej. Tahle akce se ale využít dala. No nic příště :-)

  5. Libje napsal:

    Vyuzit existujici kampane, to samozrejme dava smysl, ale bez bonusu by to byl opet prodelek. Pokud by nebyl aspon ten jeden prodej, tak i presto by byl prodelek. Takze nic moc, pouze vyhodne protoze jsi jiz nemusel dale s tim ytrcet cas.

  6. Martin napsal:

    Taky mám s HubnutiHrou podobnou zkušenost. I když jsem té kampani moc nevěřil, tak se mi velmi vyplatila. Jinak gratuluji k bonusu. :-)

  7. Rudko napsal:

    Zisk 979,63kč, ked si spočítaš čas strávený nad tým tak zistíme že si úplne prerobil. ale najlepšie sa učí na vlastných chybách no nie ? 😛

  8. Michal napsal:

    Mne osobne sa mi ziadny affiliate neoplatil, skusal som i hubnuti hrou, stavkovu kancelariu i alzu ..hoci zobrazeni tam bolo viac. Viac penazi som mal z adsense

  9. Michal napsal:

    Již skoro před rokem jsem také zkoušel propagovat infoprodukt, bohužel jsem dopadl velmi podobně, ale myslím si, že pokud na tom není extrémní prodělek, tak se má zkusit vše. Jen pro info, po proplacení konverzí jsem byl šul nul, takže jsem si odnesl alespoň zkušenost a ta je taky velmi cenná :).

    • Inwebstor napsal:

      Ze zpětného pohledu bych do toho už vícekrát nešel. Snažím se budovat dlouhodobé projekty, jejichž hodnota roste s každou hodinou, kterou u nich strávím. Jednorázovky se dlouhodobě setsakramentsky nevyplatí – když už to máte jakžtakž zoptimalizované, tak produkt skončí a jde se na jiný. To už není nic pro mě.

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu