28

EMD Update: Exact-match domény přišly o většinu svého vlivu

Google na konci září snížil vliv klíčových slov v doméně na pozice ve vyhledávání.

Update zasáhl jen 0,6 % webů, zdá se ale, že se trefil do černého. Největší „ztráty“ hlásí skrz zahraniční blogy a fóra profesionálové, kteří pomocí tzv. „EMD hacku“ vydělávali nemalé peníze (skrz Adsense nebo affiliate)

Zkratka EMD neměla v českém prostředí takový význam a není proto tolik známá. EMD znamená Exact Match Domain (tedy doména s přesnou shodou). Označuje domény, které obsahují přesnou shodu nějakého long-tail klíčového slova. Ideálně dostatečně hledaného.

Příkladem EMD je třeba cutesummeroutfits.com (cute summer outfits) nebo vegetablegardendesign.org (vegetable garden design) Do EMD naopak nepatří restaurants.com nebo starbucks.com

EMD Hack

Exact match domény se staly v posledních letech (zejména na .com) velkým hitem. Důvody jsou dva.

Jednak jsou to asi poslední domény na .com, které jsou smysluplné a zárověň dostatečně volné nebo se prodávají za rozumnou cenu (obvykle nepřesáhla $100)

Jednak byly „imba“. Neboli byly příliš silné a google jim ve vyhledávání přiřazoval příliš velkou váhu.

Když jste si udělali dobrou analýzu a vybrali si správnou long-tail frázi s volnou .com doménou, stačil vám k umístění na první stránce výsledků jeden dobře napsaný článek o rozsahu 500-1000 slov, který pokrývá základy daného tématu, a 2 měsíce čekání.

Když jste investovali do linkbuildingu, tak i dříve (ale rozhodně nebyl linkbuilding podmínkou)

Takový web mohl přes Amazon Associates nebo Adsense vydělat v průměru 5 až 20 dolarů měsíčně (při počátečních nákladech kolem $15). I když započteme přehmaty v úvodní analýze, vycházela pak návratnost na 2-3 měsíce.

Možná si řeknete: Vždyť je to jen pár korun… Janis Samaras, majitel Kofoly, má z jedné prodané lahve cca 2 Kč. I tak ho najdeme na Motejlkově seznamu mezi ostatními miliardáři :-)

Máte-li produkt, na kterém jste schopni vydělat pár korun, ale umíte jeho výrobu škálovat, pak je nový business na světě.

A opravdu, začaly vznikat organizované skupiny a firmy, které se specializovaly na tvorbu takovýchto webů.

Jednou z nich jsou třeba AdsenseFlippers.com – dva kamarádi, kteří z výše uvedeného (jen s trochu větších obsahem, tj. 5 stránek na web) udělali regulérně vydělávající business model.

Založili LLC (obdoba s.r.o.), najali zaměstnance, nastavili a průběžně optimalizovali procesy a během dvou let byli schopni chrlit stovku takovýchto webů měsíčně při minimálních nákladech. Dostali se na měsíční tržby přes $25.000 (tedy něco kolem půl milionu Kč) – nejen díky Adsense, ale i díky prodejům těchto balíků za naprosto nehorázné násobky 24x-30x měsíčních výdělků.

Takto vysokých násobků dosáhli díky dlouhodobému brand-buildingu – prostě pracovali na svém dobrém jméně, zejména pomocí svého blogu, v němž naprosto otevřeně popisují svůj business od jeho založení přes spoustu problémů, se kterými se potýkali, až po své úspěchy. Díky tomu kolem sebe vytvořili auru důvěryhodných prodejců, což je v džungli internetového světa k nezaplacení, a byli schopni účtovat si za svá portfolia prémiové ceny. Rozhodně doporučuji pročíst celý blog od začátku – najdete tam spoustu věcí, které se dají aplikovat v businessu obecně.

Perlička na okraj: Pokud se vám při čtení mých řádků derou na jazyk slova jako „spammeři zku**ení“, tak vás trochu zklamu. Asi před rokem oba pány kontaktovala manažerka Adsense týmu, dala s nimi kafe a poradila jim, jak weby ještě lépe monetizovat :-) Poté se setkali ještě párkrát – Google si očividně, aspoň v Americe, své top earning partnery hýčká.

EMD Update

EMD Update z 30. září udělal všem těmto praktikám velkou čáru přes rozpočet – AdsenseFlippers hlásí 70% propad návštěvnosti a výdělků a ve svém posledním reportu se dělí s čtenáři o razantní opatření, která kvůli tomu museli provést.

Spousta dalších podobně zaměřených lidí hlásí propady od 30 do 80 procent.

Exact match domény přes noc ztratily většinu ze svého nepřirozeně velkého vlivu. Faktem ale je, že tento trend předvídal SEOMOZ už na začátku roku 2011. Ve svém výzkumu Search Engine Ranking Factors (2011) označili v části Future of Search Exact match domény jako horké kandidáty na snížení vlivu (tento faktor se umístil na posledním místě, což znamená „téměř určitě se jeho význam v budoucnosti sníží“)

Googlu trvalo dalšího 1,5 roku, než změnu zavedl do praxe. Toto zpoždění je přesně ten důvod, proč spam ve výsledcích vyhledávání existuje. Za tu dobu může zkušený internetový marketér vydělat stovky tisíc dolarů.

Poučení

Cílem tohoto článku nebylo přinést nějaké poučení, spíš jen ukázat, jak to občas chodí a funguje. Zvláště pro ty, kteří nemají třeba tolik času nebo jazykových znalostí, aby sledovali dění v zahraničí.

Jedno poučení bych ale přeci jen měl. Ihned po updatu se na prodejních serverech objevily balíky webů zasažených EMD updatem. Jejich původní majitelé se snažili jich co nejrychleji zbavit a prodat je méně informovaným „kavkám“.

Proto je rozhodně nutné vždy sledovat aktuální dění a požadovat aktuální statistiky.

A samozřejmě nekupovat weby, jejichž traffic tvoří jedno slovní spojení nebo jeden zdroj – výrazně tak roste riziko, že se vám investice nakonec nevrátí.

Férovější obchodníci (mezi něž řadím i výše zmiňované AdsenseFlippers) naopak zrušili/pozastavili všechny prodeje s tím, že nejprve dostanou své weby na původní pozice (kvalitnějším obsahem a méně agresivnější optimalizací), než by riskovali svou dobrou pověst.

K diskuzi: zasáhl Vás EMD Update 30. září? A fungují EMD i v ČR na .cz doméně? (omlouvám se za neznalost, ale Seznam pro jeho lokální působnost ve své práci většinou ignoruji.)

  1. Duben napsal:

    Pěkný článek a jsem rád, že jsi zase začal psát. Už mi ty tvoje články s dobrou přidanou informační hodnotou celkem scházely.

  2. Honza napsal:

    Skvělý článek, doufám že zase nepřestaneš psát, tenhle blog se mi fakt líbí.

  3. dfx napsal:

    Díky za super článok. V diskusii na Adsenseflippers špekulujú preklopiť obsah prepadnutej domény na inú, ale to docela nechápem. Znamená to, že odteraz je vlastnenie EMD vlastne nevýhoda a EMD získava automaticky istú penalizáciu voči doméne s bežným názvom? To je myslím blbosť, Exact match doména je asi stále výhoda, len už tak zanedbateľná, že nemá cenu sa ňou zaoberať. Ale bezcenný obsah bude rovnako bezcenný aj na novej doméne…

    • Inwebstor napsal:

      Také si myslím, že ten nápad s přesunem je blbost.
      Tohle by pomohlo v případě penalizace.
      Konkrétně EMD update neměl ale penalizační účinek (nicméně den po něm proběhl celkem rozsáhlý update algoritmu, který naopak penalizační účinky měl — je možné, že efekt obou někteří zaměňují)

  4. Bohužel se to projevilo i na českých webech. Pár takových mi kleslo klidně i o 10 pozic. … Škoda je, že nepatřily mezi ty, které by se snažili vydělat, ale sloužili jenom pro informativní charakter.
    Výhodu to má, že u dobrého webu nevyšoupne pozici nějaký nový s doslovnou doménou tématu, který ale bude stát za houby.

  5. petr napsal:

    Nedávno psal Drago, že v podstatě je dnes těžké udělat web co nevydělává…no takhle přesně to asi neřekl ale zhruba jo…Takže je cesta 100 mikrosite a eura jdou domů nebo ne :-)

  6. Mi napsal:

    O spominanej skupine som uz nieco cital, ale toto su fakt zaujimave informacie. Uz som si zvykol ze ked sem pridas clanok tak je hodnotny, ale dufam ze podobne clanky sem budes pridavat castejsie.

  7. v79 napsal:

    Krásný rozbor, mě už takové domény dlouho rozčilovaly, obecně mám radši nějaký brand, k tomu si člověk může vytvořit vazbu, než k adrese nejlevnejsi-kocarky-siroko-daleko.com :)

    Celkově je současné tažení Google za zkvalitněním indexu sympatické, zpočátku jsem byl skeptický, postupně ale měním názor.

  8. Mirek napsal:

    To Peto: a neni ten propad tez zpusobem tim, ze se spatne nacita obsah? http://famozni.cz/?di=I5QQ

  9. Radek napsal:

    Povedený článek, konečně mezi blogery nějaké nové info 😉 Díky za tip na blog AdsenseFlippers, vypadá to docela zajímavě a myslím, že by se jimi dalo i inspirovat 😉

  10. Hypoweb napsal:

    V pořadí již několikátý bubák ze strany google. Opět ale utrpí jen minimální procento stránek. Pokud by se v tomto ohledu algoritmus změnil nějak zásadně, už by raději nikdo nic nehledal a používal raději katalogy…

  11. Alexander napsal:

    Asi je to dobře, mám příklad z praxe – na jednoslovný dotaz „keyword“ byla minisite typu http://www.keyword.cz v google na prvním místě, přestože ze všech webů na 1. straně měl nejmenší rozsah i nejmeneší podporu odkazy (řádově). Nyní je na 3. místě. Aspoň že tak.

  12. Rosťa napsal:

    Věřím, že i přes update pořád EMD má velký vliv. Vyhledávač je jen algoritmus, nemá inteligenci, aby rozeznal, který text je přínosnější a který ne. Pořád tedy hlavními aspekty musí být technické záležitosti webu.

  13. Ladislav Balon napsal:

    Všichni mluví o tom jak je toto ovlivnilo, mne ale ani moc ne a to na tyto tipy domén hraji docela hodně :))

  14. TonyK napsal:

    Jak to vypadá s EMD a fulltextem Seznamu? Vím, že v minulosti dával Seznam docela vysokou váhu klíčovému slovu v doméně. Ale nejsem si jistý, jestli to stále funguje.

  15. honza napsal:

    Tak EMD Update postihnul moje stránky http://www.vikendovepobyty.eu a totálně mě sestřelil na všechny klíčová slova. Stalo se tak 06.10.12. Vtipný je, že na svých stránkách nemám žádné reklamy. Ani adsence a rozhodně se nejedná o žádné minisites nebo MFA. Ten pokles je zcela brutální a totálně to narušilo můj business. Pozice jsem držel 3 roky bez jakéhokoliv poklesu. Nevíte jakým způsobem s tím mohu něco udělat? Za jakoukoliv radu budu velice rád.

  16. Eskim napsal:

    Podle mých pozorování to stejným způsobem zasáhlo i české weby, takže se opravdu jedná o globální update. Má někdo přehled, jak se k EMD staví Seznam? Ten příliš nesleduji, takže nevím.

  17. Honza napsal:

    Osobně si myslím, že je Google děla dobré změny co se týká vyhledávání.

    • Pavel napsal:

      Toto byla změna 100% správným směrem. Není nic horšího, než když vyhledávač vyplivne podobný odpad, kterým se musí člověk prohrabat, než dojde ke správnému výsledku.

  18. stephan napsal:

    Zdravim,

    bude nejake pokracovani na tomto blogu? Jak se vyviji prijmy, rekapitulace,atd?

  19. Tina napsal:

    Dneska som prvy krat natrafila na tvoju stranku a chcem ta pochvalit…presne ako si spominal, na Slovensku a V Cesku informacii o SEO nie je az tak vela, takze vsetky novinky si uz zo zvyku googlim v anglictine…ale k teme…EMD zmena algorytmu ma nastastie nepostihla, aj ked stale bojujem s tym, aby som svoje hlavne klucove slovo „pichla“ do domeny :) Inak ma tieto vsetky zmeny v googli poriadne stvu…tak sa mi zda, cim produkujem kvalitnejsi obsah a cim viac sa snazim, tym moja stranka ma horsie pozicie :/ zatial sa utesujem tym, ze je mlada, ked ma len pol roka, tak dufam, ze sa to v najblizsom case zmeni, lebo uz tak trochu stracam nervy…

  20. Michal napsal:

    Mě by spíš zajímalo, zda se někomu podařilo zvrátit ten propad, který po update nastal. Snažím se vrátit web na původní pozice, ale vůbec se mi nedaří.

    • Honza napsal:

      Pročetl jsem toho hodně ( hlavně v angličtině ) a narazil jsem jen na 1 případ, kdy se to podařilo vrátit zpět. Psali, že každý den přidávali PR články s minimálně 1000 slov. Nicméně je to celkem zbytečný boj, protože většinou není důležité jen jedno hlavní klíčové slovo, ale mnoho dalších longtailů, které dohromady dají zajímavou návštěvnost. Psal jsem i na google a nechal si přehodnotit web a napsali mi, že na mém webu nic škodlivého není, ale že jen došlo ke změně algoritmu. Na klíčové slovo jsem nyní na 2. místě, ale stejně je ta návštěvnost vůči předešlým výsledkům ( před 6. říjnem 12, kdy se mi to stalo ) tristní. Každopádně, když se něco takového stane, tak si člověk uvědomí jak nebezpečné je být závislý na jednom zdroji a proto by se měl každý snažit získávat traffic z co nejvíce možných zdrojů. Google mění způsob vyhledávání respektive každým dnem a projevují se v tom místo vyhledávání ( město, kraj, země ), přihlášení do účtu, historie navštívených webů a mnoho dalších faktorů. Takže je respektive nemožné, aby se všem lidem zobrazoval web na stejné pozici. Dále je vidět trend v tom jak google začíná zpoplatňovat svoje služby a častá změna výsledků vyhledávání zase nutí uživatele více utrácet v adwords.

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu