2

Dá se ještě na Google AdSense vydělat?

Přišel mi do komentářů k jednomu starému článku dotaz:

Zdravím, chci se zeptat, dá se dnes s AdSense vydělat aspoň něco málo na českém trhu? A klesá AdSense stále níže s výdělky? Mohl by mi když tak někdo poradit, co využít, když ne AdSense?

Tohle je velmi zajímavá otázka. Můj dojem je, že výdělky z AdSense se (přepočteno na 1 000 zobrazení, tedy RPM) rok od roku neustále snižují. Jenže mám zkušenost, že dojmy jsou často úplně mimo realitu.

Podíval jsem se tedy na tvrdá data.

Sebral jsem všechna historická data, která mám k dispozici. Celkem jsem dal dohromady data od ledna 2010 do října 2019 s celkovými výdělky v řádech nízkých milionů Kč a desítek milionů zobrazení stránek v AdSense.

Jak vypadají výsledky?

Podívejte se do tabulky indexu RPM po jednotlivých letech: skutečné RPM jsem přepočetl tak, aby v roce 2010 byla hodnota 100:

RokRPM (rok 2010 = 100)
2010100
201193
201277
201363
201494
201588
201670
201782
201884
201974

A tady je graf pro větší názornost:

Průměrný index realizovaného RPM v AdSense po jednotlivých letech. Hodnoty přepočteny tak, aby za rok 2010 byl index roven 100.

Je tedy vidět, že hodnota v průměru osciluje kolem 80 (jinými slovy 20 % pod hodnotou RPM dosaženou v roce 2010). Je tam vidět i drobný sestupný trend – pokud bychom ho brali za skutečný (a nikoliv jen rozptyl/chybu měření/výběrový efekt), tak činí zhruba -1,5 % za rok.

Je však třeba pamatovat, že se jedná jen o data, která představují miniaturní kapku v moři všech webů na AdSense. Mé obory, zájmy a provozované weby se v průběhu tohoto období hodně měnily, měnily se i způsoby monetizace – hodně jsem přešel do Affiliate a AdSense je pro mě jen okrajovým zdrojem příjmů. Příjemným bonusem navíc.

Každopádně je vidět, že vydělat se pomocí AdSense stále ještě dá, výtěžnost webu z 1 000 návštěv je srovnatelná jako v době před 10 lety.

Je tu ještě druhá strana mince, a tou je konkurence. Jinými slovy, jak těžké je dnes udělat web s třeba 1 000 návštěv denně vs. jak těžké to bylo v roce 2010.

Počet internetových uživatelů a doba strávená na internetu od té doby rapidně vzrostla – rozrostl se tedy i koláč návštěvnosti, na který si můžete sáhnout.

Zároveň se ale dramaticky zvýšila konkurence. Přirozené výsledky vyhledávání tvoří čím dál menší procento trafficu. Placený traffic je čím dál dražší. Sociální sítě ale na druhou stranu výrazně usnadnily šíření virálního obsahu – zajímavý obsah, zejména ten cílící na emoce a na první signální, tak může dnes dostat mnohem více návštěvnosti zdarma, než kdy dřív.

Jsou to dobrá nebo špatná čísla?

Výsledky jsou pro mě dosti překvapivé. Upřímně jsem si před touto analýzou tipoval, že RPM 2019 bude tak o 50-60 % nižší než v roce 2010.

Tím spíš, že z pohledu inzerenta se mi ještě skoro nikdy nepodařilo dostat reklamní kampaně v obsahové sítě do pěkných černých čísel. Buďto je to naprosto kolosální průser (ROI někde kolem -100 %) a musím obsahovou síť cílenou na klíčová slova úplně vypnout (a nechat jen remarketing/retargeting). Nebo někdy napnu síly a vypiplám to tak, že je z toho ušmudlaná bída (ROI plus jednotky procent).

V každém případě bych z dnešního pohledu nespoléhal na AdSense jako na primární zdroj příjmů. Neříkám, že MFA (Made for AdSense) weby nelze ještě dnes dělat. Možná jo, aktuální zkušenost z posledních pár let nemám. Říkám jen, že existují lepší a dlouhodoběji udržitelnější cesty.

Nejsilnějším způsobem monetizace jsou weby transakční (ty, které prodávají vlastní výrobky nebo služby, ideálně nehmotné povahy). Potom LeadGen a affiliate nebo podobná forma výkonnostního marketingu, kde je to při správném nastavení pravidel a provizí vždy win-win pro obě strany. Až pak je prodej reklamní plochy: přímý prodej nebo AdSense.

Za sebe bych tedy dnes doporučil AdSense mít jen pro doplňkovou monetizaci: reklamní plochy, které jste neprodali napřímo nebo prostě jen extra pár korun na pokrytí nákladů na režijní náklady.

Kdybych to měl shrnout v jedné větě:

Vydělat na Google AdSense v roce 2019 se dá skoro stejně jako v roce 2010. Jen musíte používat metody z roku 2019 a ne z roku 2010.

A jak to vidíte Vy, když se kouknete do historie svého AdSense účtu? Je RPM Vašich webů dnes srovnatelná s RPM před 5 nebo 10 lety?

  1. Josef Kroupa napsal:

    Ahoj :),
    RPM mi sice v průběhu let kleslo, ale příjmy mi naopak rapidně stouply.

    Google totiž přestal omezovat počet možných reklam na webu a po nasazení automatických reklam, mi na některých webech stouply příjmy z AdSense i 5x!

    Mé globální příjmy z AdSense se tak po dlouhých letech klesání opět zvedly a letošní rok je pro mě rekordní – návštěvnost zmíněných webů mám přitom mnohem menší, než dříve :).

    Souhlasím ale s tím, že je vhodné mít AdSense jako doplněk k další monetizaci webu, a to například pomocí mnou velmi oblíbenému affiliate marketingu 😉

  2. Kris napsal:

    Tak já mám s Google Adsense už jen špatnou zkušenost. RPM mi v letech klesalo a loni už bylo tak nízko, že jsem se rozhodla jej úplně nahradit affiliate, který přináší rostoucí trend. Kombinaci affilu + Adsense jsem nezkoušela, to opravdu může dávat smysl na vyšší výtěžnost. Každopádně ty prémiové plochy na webu bych obsadila spíše affilem.
    Můj nejnovější článek: Jak vybrat účesy podle tvaru obličeje? Nejen účesy pro kulatý obličej

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu