36

8 tipů, jak poznat podvodného prodejce

intruder

Pokud jde o peníze, vládne na internetu džungle. Právo chytřejšího. Nebo spíš vychcanějšího. Najít na internetu zajímavou investici, kterou nabízí čestná a poctivá protistrana, je umění. Dobrých 90 % prodejců maluje svůj web v až příliš růžových barvách.

Že občas své „zboží“ přechválí nebo zamlčí některé drobnůstky a detaily, to se ještě dá pochopit. Tohle najdeme všude. Vždyť ze stejného důvodu se před nákupem nemovitosti dělají důkladné profesionální inspekce – to kdyby náhodou majitel opomněl kupujícího na něco podstatného upozornit.

Bohužel se dá říct, že mezi prodejci je i velké procento vyložených šejdířů a profesionálních podvodníků. V tomto článku jsem dal dohromady 8 nejčastějších varovných příznaků, které mě upozorní, že prodávající nebude úplně férový a že si na něj mám dát pozor – popřípadě se s ním vůbec nebavit.

Po jeho přečtení mě možná někdo bude považovat za škarohlída a paranoika. Ale třeba někomu pomůže.

#1 – Nemá nebo odmítá zaslat Google Analytics

Google Analytics se dá dneska považovat za průmyslový standard. Je zdarma, jeho implementace je otázkou několika minut a zvládá měřit téměř vše, na co běžný uživatel pomyslí.

Každý, kdo to s prodejem webu myslí vážně, dává dnes statistiky z Analytics k dispozici automaticky. I kdyby ho sám nepoužíval, tak ho kvůli prodeji aspoň pár dnů/týdnů předtím nasadí.

Protože ví, že téměř každý kupující bude chtít data z Analytics vidět.

Podvodník se naopak bude Google Analytics bránit. Buďto ho vůbec na webu nemá (a z různých důvodů nechce) nebo ho nechce poskytnout (to víte, jsou to tajná data).

Výmluvy, proč to nejde, jsou místy až komické. Jeden mi například tvrdil, že Analytics do stránek nedává, protože nechce, aby ho Google šmíroval. Druhý mi zcela vážně tvrdil, že Analytics by zhoršil pozici jeho webu ve vyhledávání.

To bylo ještě v době, kdy jsem s těmito podvodníky ztrácel čas. Teď už dávno vím, že to nemá cenu. Proto používám jednoduché pravidlo: no analytics, no deal. Automaticky je pro mě ta nabídka mrtvá.

Třikrát jsem toto pravidlo porušil a třikrát jsem prohloupil.

Google Analytics není dokonalý. I on se dá zmást, zkreslit, zfalšovat. Ale jen hrstka lidí to dokáže udělat tak, aby to cvičené oko nepostřehlo. Proto můžeme automaticky předpokládat, že prodejce, který nechce dát data z GA, má důvod něco skrývat.

Sílu GA umocňuje na Flippa.com (jednom z míst, kde lze koupit ziskové weby) služba Verified Google Analytics. Ta zaručuje pravost přiložených statistik.

Oblíbenými nástroji podvodníků jsou naopak Webalizer nebo Awstats či jednoduchá online počítadla, neboť je snadné je zmást a uměle navýšit čísla (případně zakrýt, že se jedná o nekvalitní nebo umělý traffic).

#2 – Zfalšované statistiky

Předchozí bod se týkal situací, kdy se podvodný prodejce před námi snaží něco nepěkného utajit. Dalším nebezpečným trikem podvodníků jsou statistiky vyloženě zfalšované.

Tohle je poměrně velký problém, naštěstí se na ověřených zdrojích nevyskytuje tak často.

Pokud podvodník odvede svou práci s Photoshopem dobře, tak kvalitně zfalšovaný screenshot je prakticky nemožné odhalit, že jde o padělek.

U reportů návštěvnosti to řeší výše uvedený Verified Google Analytics, bohužel jen v případě, že prodejce vystavuje svůj web na Flippě. Kdekoli jinde (diskuzní fóra, private sale) jste defacto vydáni na milost prodejcově poctivosti.

U screenshotů výdělků (Adsense, Amazon, Clickbank, Commission Junction a další) je situace ještě horší, protože tam – pokud vím – ověřené reporty nedělá nikdo.

Jak se bránit zfalšovaným statistikám? Obrana naštěstí existuje a možností je vícero.

Úplně nejjednodušší je, když vám prodejce dá přístup do svého účtu. Google Analytics i Google Adsense umožňují udělit jiným osobám přístup „ke čtení“. Nicméně chápu, že spousta prodejců má s tímto postupem problém.

Druhou možností je kontaktovat prodejce a domluvit se s ním na krátkém Skype rozhovoru. Skype umí sdílení plochy. Prodejce může nasdílet svou plochu a před vašimi zraky se přihlásit do svých účtů. Tím si ověříte, že data, která vám poslal, jsou reálná. (I toto by se dalo samozřejmě ošulit, ale stálo by to tolik úsilí, že se to většině podvodníků nevyplatí)

Odmítá-li prodejce spolupracovat, pomůže padělek odhalit i jednoduchá statistická analýza.

K tomu potřebujeme časovou řadu po dnech za období aspoň 1 měsíce. Export těchto dat je v Adsense, Analytics i většině dalších platforem otázkou jednoho kliku (Exportovat jako CSV) a většinou ani podvodník nenajde argumenty, proč by tuto řada poslat nemohl.

Máme tedy časovou řadu kliknutí, výdělků nebo počtu návštěv po jednotlivých dnech. Naměřené hodnoty by měly být výsledkem nějakého náhodného procesu, dá se tedy ověřit, jestli jde o skutečná data nebo čísla, která si prodejce „vycucal z prstu“. Není to bohužel ani zdaleka 100% metoda a navíc tak nepoznáte, když vám prodejce pošle reálná data, ale od jiného webu, než který prodává.

U větších webů se dají informace o návštěvnosti alespoň řádově ověřit na nezávislých serverech (SEMRush, Website trends, Alexa a další)

#3 – Velký podíl direct nebo referral návštěvnosti

Tohle je právě nejčastější věc, kterou se podvodní prodejci snaží zamaskovat. Proto to odmítání Google Analytics (bod #1)

Já weby kupuji s tím, že mi budou generovat pasivní příjem. Proto chci co největší podíl návštěvnosti buď z přirozeného vyhledávání (organic) nebo z PPC, protože tyto zdroje jsou dlouhodobě nejstabilnější.

Vysoký podíl direct návštěvnosti může znamenat většinou jen samé nepěkné věci:

  • prodejce nakupuje levný shitovní traffic (PPV, klikačky, redirecty z pornowebů)
  • prodejce generuje umělou návštěvnost robotem (nejedná se o reálné uživatele)
  • prodejce propaguje web pomocí emailového marketingu (nebo spamu) – bez seznamu emailových adres nebudete moci dělat to samé a návštěvnost spadne

Direct návštěvnost také může znamenat, že se uživatelé vracejí (buď přímým zadání adresy nebo pomocí oblíbených položek). V takovém případě ale musí podíl vracejících se návštěvníků aspoň zhruba korespondovat s podílem direct trafficu.

Tohle se ale týká jen velkých a zavedených webů. U webu starého několik měsíců, s doménou složenou ze 4 slov o 30 písmenech, odmítám prodejci uvěřit, že 90 % návštěvníků chodí přes oblíbené nebo přímým zadáním adresy.

Vysoký podíl referral návštěvnosti nemusí být nutně problém, ale je vhodné blíže prozkoumat hlavní zdroje:

  • diskuzní fóra, blogy: ověřte si, že uživatel negeneruje návštěvnost flame diskuzemi nebo komentářovým spamem (nejen, že je to neetické, ale hlavně to vyžaduje vaši aktivní činnost) Rovněž to může znamenat placené textové odkazy nebo výměnu odkazů (dodatečné náklady)
  • sociální média (stumbleupon, reddit apod.) jsou kvalitním zdrojem návštěvnosti. Ta je ale nárazová a dlouhodobě nestabilní.
  • velký podíl Twitteru může znamenat použití nedovolených automatizovaných nástrojů ke generování návštěvnosti

Osobně se vyhýbám webům, které mají podíl návštěvnosti z vyhledávačů nižší než 60-80 %.

#4 – Záměna statistik nebo neprůkazné statistiky

Další obvyklou pastí je zveřejnění statistik, které zdánlivě podporují prodejcovu verzi, ale přitom nejsou dostatečně průkazné.

Nejasné časové období – není jasné, za jaké období jsou údaje o návštěvnosti či výdělcích zveřejněny. Údaje mohou být za delší časové období než jeden měsíc nebo mohou být staré. Je to častý trik, jak před novým majitelem schovat výrazný pokles návštěvnosti/výdělků v poslední době.

Prodejce zveřejní graf za poslední 4 měsíce, který ukazuje jen sumu výdělků. Přitom opomene dodat, že za poslední 3 měsíce web nevydělal ani dolar.

Případně v textu manipulativně mluví o výdělcích za měsíc, ale na screeenshotu je výdělek za půl roku a je je ořezaný tak, abychom neviděli datum.

Nejasný web – Ze statistik není vidět, kterého webu se týkají. Oblíbeným trikem je ukázat výdělky celého adsense účtu. Pokud prodejce vlastní více webů, dává vám výrazně nadnesené číslo.

Téměř všechny platformy umožňují zobrazit výdělky podle tzv. kanálů (v adsense jsou to přehledy Custom channels a URL channels, u Amazonu Tracking ID Summary report, u Clickbank TID, …) – musíme tedy prodejce požádat, aby nám zaslal report podle kanálů. Ne vždy musí jít o podvodníka, může se jednat jen o neznalost či nezkušenost prodejce.

Další oblíbenou fintou je zveřejnění fotografie šeku, screenshotů z paypalu apod. Jako kupující si musíme pamatovat, že ani to není naprosto žádným důkazem o výdělcích konkrétního prodávaného webu.

#5 – Prodejce maže komentáře nebo nepovoluje diskuzi

Velký počet smazaných komentářů u aukce nebo zakázaná diskuze je pro mne vždy varovným znamením, že něco nemusí být v pořádku. Není to univerzální pravidlo, vždy je ale třeba dobré být ve střehu.

#6 – Nabídka mluví o potenciálu

Spousta prodejců provozuje něco, čemu já říkám bulshiting. Nabídkou prodeje popíší třeba 3 stránky a přesto v ní nic neřeknou.

Typický příklad: „web může být monetizován pomocí Adsense, Amazonu, Clickbank a dalších nástrojů

Je třeba umět si to přeložit do faktů – „web není monetizován a dosud nevydělal ani korunu

Bulshiting poznáme tak, že prodejce mluví o potenciálu – kolik by mohl web vydělat, ne kolik vydělává.

Ač by se to na první pohled nezdálo, do této kategorie patří i další naprosto zbytečné a zavádějící informace:

  • kolik lidí hledá klíčové slovo, na které je web optimalizován
  • jaká je CPC podle Google Keywords Tool
  • jakou pozici má web v googlu na některá klíčová slova
  • jaká je hodnota domény podle automatického toolu (Estibot, Valuate apod.)

Jako inwebstora jsou pro mě tyto údaje vcelku irelevantní. Jediné, co mě zajímá, je – kolik to vydělává a za jak dlouho se mi moje investice vrátí. Všechny výše uvedené údaje mají nezkušeného kupujícího odvést od toho, na čem opravdu záleží, a uhranout ho vysokým CPC, ohromnou hledaností nebo skvělými pozicemi.

Ukázkový bulshiting jsem zažil na vlastní kůži u na první pohled zajímavé nabídky. Prodejce vyplnil výdělky za poslední měsíce a tyto výdělky podpořil dokonce i screenshotem. Rychlým prolétnutím aukce jsem nenašel nic podezřelého.

Až podrobným studiem přiloženého screenshotu jsem si všiml, že je pojmenovaný jako „Earnings of one of my website similar to this one“ (výdělky jednoho mého webu, který je podobný tomu prodávanému)

Vhodným protiútokem je vyškrtat si z textu nabídky všechny názory prodejce a ponechat v ní jen fakta. Mnohdy zjistíte, že ze třístánkového textu nic nezbyde.

#7 – Autoblogy a kradený obsah

Klíčové slovo tady je: Autoblog – pokud narazím na nabídku nadepsanou tímto slovem, rovnou ji zavírám.

Autoblog je zjednodušeně plugin pro wordpress, který „vykrádá“ ostatní weby (většinou v souladu s obchodními podmínkami vykrádaných webů). Vykrádaným webem může být například Amazon, který svým affiliatům dovoluje používat jeho fotografie a texty k propagaci prodávaných výrobků.

Autoblog je nastaven na pravidelnou aktualizaci (např. 1x denně) a blog tak běží „samočinně“, aniž byste se o něj vůbec museli starat.

Před Pandou to byla poměrně profitabilní strategie, i teď je ale na prodej spousta autoblogů s příjmy až stovek dolarů za měsíc.

Pokud byste jej přeci jen chtěli koupit, berte je jen za diskontní cenu zohledňující zvýšené riziko (např. návratnost 4 měsíce místo obvyklých 12)

Důrazně nedoporučuji používat autoblogy ve spojení s Adsense. Ve svých začátcích jsem jeden autoblog koupil a monetizoval jej přes Adsense (stejně jako to dělal předešlý majitel) Asi po 4 měsících mi od googlu přišel varovný email, že mé reklamy se zobrazují na webu, který neodpovídá pravidlům pro kvalitu webů v obsahové síti.

Dostal jsem 3 dny na nápravu s tím, že pokud tak neučiním, bude můj účet v Adsense zrušen.

Občas se najdou i prodejci, kteří drze tvrdí, že web obsahuje „unique content“ a přitom je opravdu ukradený – v pravém smyslu toho slova. Projetí přes Copyscape nebo rychlým vyhledáváním jedné věty v Google by proto mělo být samozřejmostí.

#8 – Odmítá Escrow (u obchodů nad $500)

Paypal není bezpečný. A to z mnoha důvodů. Jejich Buyer’s protection se vůbec nevztahuje na digital goods – pokud zaplatíte a prodejce domluvený web nepřevede, máte prostě smůlu.

Nevím jak teď, ale dříve bylo dokonce možné (kombinací interních reklamačních postupů u Paypalu a GoDaddy) připravit člověka jak o peníze tak o doménu. Proto doménoví obchodníci Paypal u větších obchodů zásadně nepoužívají.

Místo toho se používá tzv. escrow (úschova) – na Flippě běží třeba Escrow.com, v ČR se používá např. eUschova.cz

Escrow funguje podobně jako advokátní úschova – jako důvěryhodný zprostředkovatel transakce a platby. Za to si pochopitelně účtuje nějaký poplatek, ale nejsou to nijak horentní sumy.

V podstatě neexistuje rozumný důvod, proč by měl prodejce odmítat platbu přes Escrow – pokud tak činí, je to pro mě opět velký vykřičník, že mám být na pozoru.

Osobně jsem vždy platil přes Paypal, protože žádný z nakupovaných webů mě nestál více než $500 a nákupům od neprověřených prodejců bez hodnocení se vyhýbám.

Pokud bych ale kupoval dražší web, rozhodně bych trval na Escrow – i kdybych poplatky s tím spojené měl nést sám.

Shrnutí

Tak, tohle jsou asi nejčastější podvodné praktiky a fígle, s nimiž jsem se zatím setkal. Výčet zcela jistě není úplný a z principu ani úplný být nemůže. Důležité je najít si pro hodnocení potenciální investice ten správný mindset. Dostat se myšlenkově do pozice Unmotivated Buyer. Nevěřit prodejci pomalu nos mezi očima. Nechovat k němu sympatie a vše, co řekne nebo napíše, brát s rezervou a důsledně filtrovat.

Skutečně úspěšný obchodník totiž nikdy neprodává pomocí faktů. Úspěšní obchodníci prodávají pomocí emocí. Jakmile inwebstor vypne mozek a začne se rozhodovat na základě emocí, je obvykle ztracen. A s ním i jeho peníze.

Nechci tu šířit negativní emoce, ani vyvolávat paniku. Věřím, že většina lidí je v jádru dobrá. Čistě statisticky je ale mnohem těžší potkat čestného prodejce, který na svém webu pracoval půl roku, než podvodníka, který pracuje systematicky a chrlí podvodné nabídky jako Baťa cvičky. I já jsem se několikráte spálil, a protože život není dost dlouhý na to, abychom každý mohl opakovat chyby ostatních, sepsal jsem tento článek s nadějí, že někoho ochrání před zbytečnými ztrátami.

A co vy? Setkali jste se na internetu s někým, kdo se vás snažil podvést (nebo vás dokonce úspěšně podvedl)? Pokud vám tu chybí další tipy, které podvodní prodejci používají, budu rád, pokud se o ně podělíte v komentářích.

Doporučená četba:

Foto: Woo Themes

  1. Jiří Šubr napsal:

    Pěkný článek, z mého pohledu nejčastějším problémem je bullshiting, je to tak 85% všech případů.

  2. manasekp napsal:

    Pekny clanek, web s velkym potencialem me pripomina stare casy webtrhu :)

  3. Jiří Šubr napsal:

    Takto má fungovat blogování, návštěvník by se měl těšit na každý další post. Rozhodně lepší mít méně postu než pak 4 posty zbytečný jen aby se něco psalo.

  4. Richard napsal:

    Pěkný článek.
    Bohužel, bullshitting se pořád drží webtrhu… nic jiného než weby s potenciálem se tam snad ani nedraží :-/

  5. Jo tak to přesně odpovídá. Teď jsem nějaké weby nakoupil. Z 12 nabídek jsem koupil 2. Zbylé byly „s potenciálem“, nebo poměr cena/výdělek byl někde okolo 20-35 měsíců, což je u webů za nízké desítky tisíc výsměch, protože mě vyjde levněji to nechat udělat od nuly :-D.

  6. vB napsal:

    Souhlasím, že cesta ke koupi alespoň trochu slušného webu je trnitá: http://tmp.vbrazda.cz/webtrh.png

  7. martin napsal:

    no mě nejvíce baví aukce travel webů, které koupí na flipě za pár doláčů a nyní je prodávají s obrovským potenciálem za tisíce :) inu taky byznys

    • Inwebstor napsal:

      K tomu už jsem se vyjadřoval u minulého článku – z pohledu inwebstora mají ty weby nulovou hodnotu.

      • martin napsal:

        to je otázka, u jednoho jsem si všiml, že vydělává právě tím, že to umisťuje do aukcí, dle mě si i přihazuje, pak to tam dá zas. Vydělává tím, že lidi klikají, otevřou a jdou.. jako ano, pokud ho to baví proč ne, budoucnost to samozřejmě nemá. Na webtrhu se nicméně dají koupit projekty s potenciálem. Podařilo se mi koupit dva s počítanou roční návratností a za 6 měsíců se zaplatily.

        • Inwebstor napsal:

          Ano, přesně to jsem měl na mysli :) Možná si tak něco vydělá, ale ten web má stále nulovou hodnotu…

          S tím webtrhem souhlasím, koupil jsem tam asi 2 weby celkem, ale oba úspěšně. Jen je třeba vybírat, někteří prodejci nemají soudnost.

          Ale zase se nedivím zhnusení některých kvalitních prodejců. Když už tam dáte na prodej něco dobrého, tak ty nabídky od většiny „potenciálních kupců“ jsou rovněž k smíchu.

          • martin napsal:

            dle mého názoru prodejní cena webu je max roční návratnost.

            Pokud prodejce tvrdí něco o vzrůstajícím potenciálů atp, tak, dle mě, je něco špatně. Čili pokud vydělal web loni 10tis a může vydělat při stejných podmínkách těch 10 tis. jeho prodejní cena je 10 tis. Nic víc, nic mín. Oblíbená fráze, web s potenciálem, při tomto tomto vydělá 20tis proto je prodejní cena 20tis a ne 10tis tak je něco špatně.

            Čili obě strany by si měli sebekriticky uvědomit za kolik prodávájí resp. nakupují a dohodnout se.

  8. anonym napsal:

    Ještě by tady mohlo být 5 tipů, jak poznat tupého nekupce.

    Např. v aukci napíšu prodej domény bez obsahu a on začne vyzvídat čísla o stávajícím obsahu. Totéž, když je součástí aukce napsáno „nově spuštěno, návštěvnost nula, bez monetizace“. To už nejde o nekupce kopírovače, ale kupce tupce.

    Nebo cena začne v přihazování příliš růst, tak začne do aukce psát své komentáře shazující prodávaný produkt, aby prodejce dostal co nejméně. (to jsem zažil u aukce, kde mi cena prudce vystoupala z jednotek K na 30K a hned pár uraženců. co to nedostali zadarmo, začalo škodit.

    • Inwebstor napsal:

      Lidi tu obecně nemají absolutně páru o hodnotě nabízených věcí, takže pak se zbytečně účastní aukce, na kterou nemají. Já když vidím na Flippě aukci webu, který má hodnotu 10000$ (i když začíná od 1$), tak se jí přece nebudu účastnit, když vím, že na něj nemám – no ne?

      Když jsem teď prodával jeden větší web (v rámci své běžné podnikatelské činnosti), tak se taky pár „škodičů“ našlo – ale pokud na ně člověk dokáže rozumně reagovat a nabízí kvalitní web, tak není moc způsobů, jak vám mohou skutečně uškodit. Každý rozumný kupující bude na základě jeho i vašich reakcí vidět, že jsou to jen takoví ti pověstní okopávači kotníků (protože výš než na ty kotníky nedosáhnou)

  9. HonyZahy napsal:

    Zdravím,
    hezký post.
    Já už jsem se setkal na Flippě i s falešným ověřeným GA! Proti tomu pomůže jedině ve zkušební době web nasadit si na svůj server a spustit vlastní GA.
    Uvedl bych pohled obrácený než ty – co mne motivuje k nákupu:
    Prodejce už mi v minulosti prodal web a s obchodem jsem spokojený.
    Čím delší GA tím lépe – najdou se i tací co dají GA s celou historií, kde je vidět jak web roste od nuly.
    Prodejce je ochoten nechat web přemístit na moje železo k ověření deklarovaných parametrů – tedy domluvíme se že když vyhraju tak mi dá web k otestování a přesměruje doménu na můj hosting a když se potvrdí deklarované parametry tak dojde k zaplacení a převodu domény.

    • Inwebstor napsal:

      Díky za komentář, s tím ověřeným GA je to tedy nepříjemné, ale obejít se očividně dá všechno.
      Díky i za trochu optimismu – drtivá většina lidí je samozřejmě poctivá, ale ti nepoctivci to dělají většinou systematicky a tak to na první pohled vypadá, že jich je všude plno.
      Ve výčtu tipů jsem měl i komunikaci s prodejcem – tedy to, co píšete – že je možné se se spoustou lidí domluvit na lecčem :-)

  10. Prakticky stejnými pravidly se řídím při nakupování webu také. Naštěstí u nás v ČR nejsou prodejci tak vyčůraní jako na Flippě

  11. sss napsal:

    Pro mě jsou dobrým indikátorem bullshit fráze, kteří někteří lameři u svých inzerátů píšou.

    Projekt s budoucností
    Momentálně nemám čas, abych se projektu věnoval naplno (V titulku aukce bezúdržbový web.

  12. Andre napsal:

    Podvodníci prodejci jsou jasní, to je hnus. Ale kde se vlastně vzalo, že investice do webu se musí vrátit do 12 měsíců?

    A stejně tak někteří kupující, kteří i u poctivé nabídky musí stejně sedřít prodávajícího z kůže. A nebo koupí a pak dluží 2 měsíce za faktury.

    • Inwebstor napsal:

      Ten faktor 12 je průměrné tržní ocenění. Je to to samé jako když řeknu, že hodnota firmy je v průměru 5-7x roční EBITDA. Nebo že průměrné P/E na indexu SP500 je 17.
      V zásadě je to jen velmi hrubě orientační číslo, rozhoduje spousta dalších faktorů (obor, metoda monetizace, robustnost přirozené návštěvnosti) …

      U mě ta 12x vychází z mého obchodního plánu (mám prostě napsána pravidla, která před koupí musím dodržet). Na základě aktuálního tržního vývoje ale uvažuji o zvýšení tohoto limitu na 20, protože trh začal výrazně diferenciovat weby podle kvality a 12x je u těch hodně dobrých málo (většinou aukce skončí u těch kvalitních na 18-20x)
      A já chci kupovat kvalitní weby, ne nějaké srágory …

      • HonyZahy napsal:

        Zrovna včera se skončila aukce na Flippě za 48x ( https://flippa.com/2708717-13-year-old-360-month-auto-pilot-established-authority-site-zero-work ). Vím že Inwebstorovi se nebude líbit protože má v nadpisu „autopilot“ i „zero work“ ale ten člověk už zobchodoval na Flippě za $200k a lidi se o jeho weby mohou strhat.
        Takže záleží fakt o kusu.
        Andre: jak dluží? ještě jsem se nesetkal aby mi někdo dal nějaký web před zplacením!

        • Inwebstor napsal:

          Tak to vypadá na hodně kvalitní aukci (tohoto prodejce už mám nějakou dobu ve Watched, ale 15000$ je přeci jen docela dost…)

          Pozor – neplést „autopilot“ s „autoblog“. Já naprosto chápu, že nadpis musí být „catchy“, takže proti slovům autopilot, zero work, rare, unique … v nadpisu vůbec nic nemám. Důležitý je popis aukce a ten dostatečně odpovídá na většinu prvotních otázek, přiložené screenshoty jsou jednoznačné – pod bulshitingem si určitě představuji něco jiného :-)

          Jinak takovýto web se vidí na prodej jenom málokdy – má příjmy z adsense i z affilu, web má historii 13 let a silně diverzifikovanou přirozenou návštěvnost.
          Za poslední rok 200,000 přístupů z vyhledávačů a nejfrekventovanější klíčové slovo dělá jen 0,77% všech klíčových slov.
          Něco takového by dokázal sestřelit nový majitel snad jen s využitím blackhat technik.

          Porovnejte s většinou nabízených aukcí, kde nejsilnější klíčové slovo má 20, 50, někdy i 80% veškerého trafficu…

          Takže tomu faktoru 48 se ani moc nedivím.

          • HonyZahy napsal:

            Chtěl jsem jen pošťouchnout :) … vím, že 100% splňuje tvoje kritéria.
            Web se mi líbil ale dát čtyřroční profit na to jsem odvahu nenašel, uvidíme jak dopadnou jeho indiáni…
            Jen si přeju aby jsme se u bidování nepotkali, zřejmě sledujem stejný tipy aukcí.

          • Inwebstor napsal:

            Já bych tolik taky nedal (pokud bych neměl nějaké eso v rukávě … třeba kdo vlastní nějaký příbuzný web podobné velikosti, tak tomu se to díky synergickým efektům vyplatit může)
            Kdybychom se potkali, tak to nejspíš ani nepoznáme :-)

            Ale je pravda, že ty aukce začínají být trochu overcrowded, protože velká část trhu pochopila, že při průměrné návratnosti jsou weby velmi zajímavá investice.

            Takže teď přemýšlím, jak získat další trochu edge proti ostatním – třeba jak oslovit ty, kteří kvalitní web mají, ale na jeho veřejný prodej si z různých důvodů netroufnou (ale na privátní nabídku by kývnout mohli)
            Zatím mě, bohužel, nic kloudného a časově smysluplného, nenapadlo.

        • Andre napsal:

          Dlužil za vystavenou fakturu, web jsem samozřejmě nepřevedl. Ale byl to férák a komunikoval, zaplatil. Nicméně 2 měsíce sliboval a dlužil.

  13. HonyZahy napsal:

    No snad jedině že se najdem v komentářích k aukci 😉
    Hmm mne spíš láká takové weby začít budovat – zaplatit opravdické odborníky na dané téma, né nějaké indiány za 3 babky/post, trocha kvalitní propagace. Člověk od kterého se učím má 6 měsíců na návratnost a už to jen pasivně vydělává (tedy do slova pasivně počítám měsíčně jeden nový post – ale to zařídí člověk tak že jich tam 20 připravý aby se automaticky měsíčně publikovali samy) …

    • Inwebstor napsal:

      On můj březnový report vlastně ještě nevyšel – každopádně jak v něm píši, v minulém měsíci jsem se taky (zatím jen zlehka) pustil do developmentu.

      Pokud půjdou ceny hotových webů ještě výše, tak jsem si říkal, že bude dobré být na té správné straně :-)

      Kde berete odborníky na psaní? Indové a Pákistánci jsou děs – zkoušel jsem to už minulý rok na oDesku, ale ty výsledky byly naprosto žalostné – nikdy více.

  14. Jelenik napsal:

    Vynikajúco zhrnuté tipy. Hlavne to s tou zdieľanou plochou – tam si treba dať pozor hlavne na to, aby sa dotyčný skutočne prihlásil na svoje účty a nepoužil nejakú statickú stránku v prehliadači, ktorú napríklad cez nástroje pre vývojárov (F12) upravil…

  15. Curious napsal:

    Zdravím,
    moc hezké shrnutí. Osobně jsem spíše na straně prodejců a to jak domén tak v budoucnu i webů. V Čechách jsou nejčastějším problémem chvalozpěvy neboli výše zmíněný bulshting. Osobně jsem se na webtrhu nesetkal s ničím jiným krom pár dobrých eshopů,ale to není bez práce ( sám eshop vlastním a je to pro mě zdroj přijmu, který tavím v domény a tvorbu webů) a pak jednou za uherský rok web jako phlebotomytrainingguide.net (to už je flippa level aukce) . Před čtvrt rokem jsem si udělal první webík,aby se lehce sfamiliarizoval s WordPressem a Adsense. Teď už na Čr trh kacím a mířím na anglický weby. Co mě na flippa lehce zaraží je to jak jsou ty weby odfláknuté po grafické stránce a jak je Adsense vtíravé (kolikrát více jak 3 reklamy na stranu),ale možná ten design má co dočinění s CTR a to je rozhodující.

    K tomu contentu bych rád přispěl, že já si nechal dělat osnovu od jedný pakistánský firmy a to je zlo. Mám pocit, jako kdybych předtím žádný požadavky nevznesl. Úplně na mě serou už 7 týdnů, takže sem přesedlal na jiný projekt. S tím, že jsem ztratil 7 týdnů a 150 USD jsem se smířil rychle. Dopředu už neplatím.

    My way:
    Dobry je najít pakistánce bo inda, který má reference v daném odvětví – takže já rovnou hledám medical writing apod. Následnému proofreadingu se ale stejně nevyhnete. Ještě předtím dělám rešerši s market samurai. Na directories a social boomarking stačí bot. Před linkbuildingem bych doporučil spíš vznést požadavek na umístění vašich KW a až pak zaplatit – třeba low competion (do 70000 comp.) 30 KW na pozici 1-3 v US google vyjde na 500 USD a pokud mají dobré CPC a CTR tak tou dobou už máte v kapse minimálně těch 500 USD. Pokud pak stránku flipujete, tak zase – chci PR6 a až pak zaplatím. Stejnak všichni dělají linkbuilding kvůli SERP nebo PR ne ?

  16. Mirek napsal:

    Jakým způsobem obnovuješ obsah? Píšeš, že nemáš rád různé autoblog systémy nicméně pro pasivní příjem, pakliže nemáš komunitní web jsou klíčové.Žádný web dlouhodobě nemůže vynášet aniž bys časem měnil obsah.

    • Inwebstor napsal:

      Já vím, že se tohle hrozně často říká, ale moje dlouhodobá zkušenost je naprosto odlišná.

      Jediný web, u něhož (ač velmi nepravidelně) obnovuji obsah, je tento (nepočítám občasné placené práce pro klienty)

      Jinak spoléhám na dobrý research (buď klíčových slov nebo kupovaného webu).
      Takže na taková ty stará dobrá SEO moudra já moc nedám. Jeden příklad za všechny: web z roku 2007, který vznikl jako můj osobní experiment.
      36 relativně krátkých článků, poslední článek z půlky 2010. Na měsíc dokonce naprostý výpadek, protože jsem zapomněl prodloužit doménu. Nikdy jsem nedělal žádný linkbuilding. Přesto má stoupající návštěvnost a podíl vyhledávačů 93%. (viz: http://www.inwebstor.cz/wp-content/uploads/stabilni-organicky-traffic.jpg)
      Bohužel je v češtině, takže výdělky mizerné (50 euro ročně), ale to nemění nic na mé zkušenosti, že přirozená návštěvnost je (může být) velmi stabilní záležitostí.

      Podobných zkušeností mám u mnoha dalších webů (tento má nejdelší historii) – i když samozřejmě netvrdím, že mi po nákupu některé weby nespadly.
      Vždy jsem ale v rámci analyzy příčin dospěl k závěru, že jsem v těchto případech podcenil research před nákupem nebo něco významného přehlédl (a samozřejmě se snažím z takových zkušeností poučit)

  17. Václav napsal:

    Díky za tipy , i na stránky kde se dají dobře nakoupit weby.

  18. Honza napsal:

    Podvodných prodejců stále přibývá a to ve všech odvětvých. Jenže je těžké je odhalovat a nějak proti tomu bojovat.

  19. Adam napsal:

    Pěkný a užitečný článek, blog přidávám do čtečky! :-)

Pravidla moštárny
Odkazy z tohoto blogu jsou DOFOLLOW - pro zveřejnění komentáře je však potřeba dodržovat určitá pravidla slušnosti.

  1. Podepište se skutečným jménem nebo nickem. Chcete-li zpětný odkaz na klíčové slovo, použijte syntaxi Jméno@Klíčové slovo
  2. Vyhněte se krátkým, jednoslovným komentářům a komentářům bez informační hodnoty ("První!", "Skvělý článek") Abyste si zpětný odkaz zasloužili, přispějte na oplátku něčím, co bude pro čtenáře tohoto blogu zajímavé.
  3. Neodkazujte na nevhodné stránky
  4. Nevkládajte affiliate odkazy. Smyslem odkazů je ostatním čtenářům ukázat kdo jste a co děláte, ne propagovat cizí webové stránky.

Přidat odkaz na článek z mého blogu